Premium

Citymarketing Hoorn liet veel te wensen over, maar dat mag de gemeente ook zichzelf aanrekenen

Citymarketing Hoorn liet veel te wensen over, maar dat mag de gemeente ook zichzelf aanrekenen
Logo van de campagne die Hoorn Marketing lanceerde.
Hoorn

De citymarketing van Hoorn moet anders worden aangepakt. Dat blijkt uit de evaluatie van de subsidie voor stichting Hoorn Marketing, die woensdag aan de gemeenteraad is aangeboden.

De start van Hoorn Marketing - Motto: ’Ik hou van Hoorn’ - was op 30 maart 2017. Doel: meer bezoekers naar de stad trekken, die meer besteden en er langer verblijven. Of dat gelukt is valt niet te checken. Regionale cijfers ontbreken.

In 2017 gaf de gemeente 100.000 euro subsidie, vanaf 2018 200.000, in verband met de aanstelling van een citymarketeer. Ondernemersvereniging OSH droeg bij ter waarde van 50.000. In de evaluatie blijkt dat zo’n budget te beperkt is voor volwaardige citymarketing (na betaling van de citymarketeer bleef nog geen ton over). Duidelijke keuzes waren nodig, maar werden niet gemaakt. Geldbronnen van buiten werden niet aangeboord. De stichting kwam gemaakte subsidieafspraken onvoldoende na. Een Raad van Advies kwam nooit bij elkaar. Jaarlijkse uitvoeringsplannen bleven uit. De gemeente heeft daar onvoldoende op gestuurd.

Vanaf het begin was er kritiek. Zo zou Hoorn Marketing onvoldoende verbinding maken met kunst en cultuur en vooral gericht zijn op ondernemers. Ook vond men dat de focus in media-uitingen wel erg veel op de citymarketeer en Hoorn Marketing zelf lag en werd betreurd dat concrete plannen uitbleven. Zowel het bestuur van Hoorn Marketing als de citymarketeer stopte eind vorig jaar.

In april bespreekt de raadscommissie hoe de marketing van Hoorn het beste kan worden aangepakt. In de tussentijd zet ondernemersvereniging OSH de basistaken voort, met 42.000 euro subsidie.

Aanbevelingen zijn onder meer als gemeente de regie terug te nemen, een coördinator aan te stellen en samen te gaan werken met ondernemersverenigingen OSH en HOC, met Cultuur Hoorn en Voor een Mooie Stad bij het maken van een plan voor de volgende fase.

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen