Een bed in de aula bij Jan Arentsz; want pubers moeten meer slapen

Een bed in de aula bij Jan Arentsz; want pubers moeten meer slapen
Even een tukje in het slaappromotie bed. Vlnr: Daantje, Eva, Teun, Chris en Ivo van klas a1a van het Jan Arentsz.
© jjfoto.nl / Jan Jong
Alkmaar

Elke dag een uurtje later naar school? Ja, dat zouden ze wel willen. Eva, Ivo, Chris, Daantje en Teun, eersteklassers van het Jan Arentsz vinden het moeilijk om ’s morgens vroeg om 7 uur uit bed te springen.

Maar deze woensdag kunnen ze wat slaap inhalen. Er staat er een groot tweepersoonsbed in de aula van hun school, in een decor van een bloemetjesbehang. TeamAlert, de Hersenstichting en Ikea werken samen bij de #ikslaap challenge, een slaappromotieweek die van 9 tot 16 maart duurt.

Slapen promoten? Jazeker. Want lang niet iedereen haalt de aanbevolen uurtjes slaap. Jongeren van 12 moeten tussen de 10 en 12 uur slapen. ,,43 procent van de jongeren slaapt te kort en 65 procent heeft slaap van slechte kwaliteit’’, weet Koko Beers van de Hersenstichting. ,,Dat zijn best wel cijfers waar we van schrikken.’’

Bij pubers zijn de hersenen nog volop in ontwikkeling. Het aanleggen van verbindingen in de hersenen gebeurt allemaal tijdens de slaap. Beers: ,,Slaap je niet goed, dan krijg je daar last van. Op korte termijn ben je chagrijnig, moe en kan je je niet goed concentreren. Negatieve emoties blijven langer hangen als je slecht slaapt, waardoor je op lange termijn verhoogd risico loopt op een depressie.’’

Mobieltjes

De verleiding van mobieltjes, computerspelletjes en de televisie ligt in de late avonduren altijd op de loer. Het licht van de apparaten zet de hersenen weer aan het werk, waardoor je minder snel in slaap valt. Advies is om een uur voor het slapen de mobiel we te leggen. Ouders geven zelf ook niet het goede voorbeeld. ,,Die kijken ook de hele tijd op hun mobiel.’’

Als puber heb je ook nog eens de pech dat je biologische klok verandert: je wordt een beetje meer avondmens. Docent Imre Tessensohn merkt het wel in de vroege lessen. ,,Vanochtend deden leerlingen boekpresentaties. Ik ging achterin zitten, ze zitten gapend in de les.’’ Later beginnen dus maar? Koko Beers: ,,Er zijn al scholen die ermee experimenteren.’’

Eva, Ivo, Chris, Daantje en Teun springen op het bed om de slaapquiz. Ze leren dat het twaalf minuten langer duurt voor je inslaapt als je handen en voeten koud zijn. En dat het niet helpt om overdag een dutje te doen. Eva weet het al: ,,Ik doe het wel eens, maar dan val ik ’s avonds later in slaap.’’

Ivo en Daantje slapen wel eens slecht als ze zich zenuwachtig maken voor een toets. Eva moet van haar ouders haar mobiel beneden laten, maar boven ligt het laptopje dat ze voor school gebruikt. En daarmee kan ze ook op het internet. Ivo mag zijn mobieltje wel mee naar boven nemen. ,,Als er een berichtje binnenkomt, dan móet ik kijken.’’

Bij de slaapchallenge (#ikslaap challenge) krijgen deelnemers elke dag een opdracht. Jongeren die meedoen in de week van 9 tot 16 maart maken kans op een nieuwe slaapkamer. Aanmelden kan via www.hersenstichting.nl/ikslaap.

Lees hier de digitale editie



Volg ons