Premium

KVBA gaat op muzikale wereldreis

KVBA gaat op muzikale wereldreis
© Foto Damian Lydek
Purmerend

KVBA (spreek uit Kuba), zo luidt de artiestennaam van Jakub Aazami (23). De Purmerender met Poolse roots richtte twee jaar terug samen met twee vrienden het Trinity Music Label op. Hun doel is om met muziek de wereld te tonen.

Con (Co Nguyen, 24), Kuzek (Jarmo van der Schaaf, 24) en KVBA zijn de drijvende kracht achter Trinity Music Label. Onder dit label zijn inmiddels al twaalf videoclips verschenen. ,,Het was heel impulsief”, begint KVBA. ,,Op een avond zoals velen waarop we bij de KFC belandden, hadden we het erover wat we met onze carrières wilden. Ik was al geruime tijd bezig met het maken van hip-hopmuziek. Co, op zijn beurt, hield zich vooral bezig met videobewerking. We wilden onze krachten bundelen en videoclips op gaan nemen om daarmee de wereld te veroveren.”

YouTube

In de twee jaar dat KVBA actief is, heeft hij al verschillende malen opgetreden. ,,Vooral in Polen waar ik mijn roots heb, valt de muziek kennelijk goed in de smaak. Ik heb er zelfs meer opgetreden dan in Nederland. Optreden is momenteel ook niet onze core business. We zijn voornamelijk op het internet bezig om onze tracks en clips uit te brengen in verschillende landen. Op YouTube kunnen we zien waar we het meest populair zijn. Bijvoorbeeld in Polen en het Oostblok zijn we een hit, maar ook in Nederland krijgen we steeds meer voet aan de aarde.”

De heren kunnen nog niet leven van de muziek, maar dat weerhoudt ze er niet van door te gaan. ,,Muziek is onze passie. Ons levensdoel. Wij geloven in wat we doen en we weten dat we uiteindelijk hiermee verder willen. Dat we uiteindelijk met muziek ons brood zullen verdienen, maar belangrijker nog, mensen willen bereiken en verbinden.”

KVBA gaat op muzikale wereldreis
© Foto Jagoda Mirovic

Hoe ze dat specifiek gaan doen, is heel helder. ,,Als je heel hard werkt en veel liedjes lanceert op Spotify kunnen mensen je vinden. Als een iemand je vindt en je liedjes toevoegt op een lijst, gaat de olievlek in werking. Mijn tactiek is dus heel veel maken - natuurlijk wel kwaliteit - in plaats van mikken op een nummer en hopen op een wereldhit.”

Wereldreis

Hoewel ze uiteindelijk willen leven van de muziek, gaat de achterliggende gedachte voor het maken van de clips verder dan geld alleen. Co: ,,We willen videoclips maken in zoveel mogelijk verschillende landen. Met als doel om over de hele wereld te reizen en aan de hand van onze muziek de culturen en de mensen aan de wereld te tonen. Ze noemen KVBA ook wel de Indiana Jones of Hip-Hop, juist omdat we over de hele wereld komen.” KVBA: ,,We zijn in vijf landen geweest om clips op te nemen. Polen, Nederland, Duitsland, Portugal en Servië. In elk land krijgen we hulp van de lokale bevolking. Ze vertellen ons wat de leukste plekken zijn om te filmen, figureren zelfs in de clips en zijn echt trots om hun land te tonen. Dit laat ook zien dat muziek verbroedert en het is juist die verbroedering die wij aan de hand van de muziek met de wereld willen delen.”

Op het moment is de focus vooral gericht op het creëren van een platform voor de muziek van KVBA en Co, maar ze willen uiteindelijk meer. Co: ,,Als we straks echt naam hebben gemaakt als label kunnen we uiteraard kijken of we andere artiesten kunnen helpen om ook hun carrière van de grond te krijgen.”

Lees hier de digitale editie



Volg ons