Premium

Opnieuw discussie over parkeren in centrum Beverwijk om tekort aan plaatsen te voorkomen. Mogelijke oplossingen: betalen op parkeerterrein Wijckerpoort en beperkt aantal parkeervergunningen

Opnieuw discussie over parkeren in centrum Beverwijk om tekort aan plaatsen te voorkomen. Mogelijke oplossingen: betalen op parkeerterrein Wijckerpoort en beperkt aantal parkeervergunningen
Het P+R-terrein Wijckermolen wordt niet veel gebruikt.
© Foto Heleen Vink
Beverwijk

Het is al een tijdje stil rond het parkeren in het centrum. Maar dat blijft het niet lang meer. Het onderwerp staat op de politieke agenda. Er moeten keuzes gemaakt worden.

Om Beverwijkers tijdens de laatste economische recessie naar het centrum te krijgen kwamen er soepelere regels voor het parkeren. Een goed voorbeeld daarvan is het gratis parkeren op de zaterdag. Ook kwamen er nieuwe soorten en goedkopere parkeervergunningen.

,,Dit succes kent ook een keerzijde’’, meldt het college in een brief aan de gemeenteraad die als begeleiding zit bij de discussienota parkeren centrum en parkeervergunningen. Het onderwerp staat op de agenda van de raadscommissie van 5 maart.

Uit parkeertellingen blijkt dat het aantal vrije parkeerplaatsen in en rond het centrum steeds minder wordt. En dat er soms sprake is van druk. Terwijl er ondertussen in het centrum ook meer woningen bij gebouwd worden. ,,Tijdige bijstelling van het beleid is noodzakelijk om parkeertekorten te voorkomen. Daarbij moet woningbouw in het centrum mogelijk blijven.’’

Het is aan de gemeenteraad om keuzes te maken in de oplossingen die in het discussiestuk worden aangedragen. Een voorbeeld daarvan is het instellen van een limiet voor het aantal parkeervergunningen per adres of per wijk. Nu is dat onbeperkt.

Wijckerpoort

Een andere oplossing is het sturen op parkeergedrag. Neem bijvoorbeeld het parkeerterrein Wijckerpoort achter de bioscoop met 360 gratis parkeerplaatsen. Dit terrein is met name bedoeld voor werknemers uit het centrum, maar 34 procent wordt bezet door OV-reizigers en 16 procent door centrumbezoekers. Er is een alternatief: het zogeheten P+R-terrein Wijckermolen, naast het NS-station. Dit parkeerterrein van de Nederlandse Spoorwegen is gratis voor trein- en busreizigers, maar zij maken er weinig gebruik van. Andere automobilisten betalen een uurtarief. Belangrijkste reden dat OV-reizigers het Wijckermolen-terrein links laten liggen, is dat het makkelijker is om te parkeren op het terrein achter de bioscoop.

Als regulering wordt geopperd om betaald parkeren in te voeren op de Wijckerpoort: twee euro dagtarief en honderd euro vergunningtarief. Overigens zitten daar ook wel wat haken en ogen aan. Zo moeten er afspraken gemaakt worden met de gemeente Velsen over parkeerinkomsten en de Wijckerpoort is ook een toekomstige ontwikkellocatie waarbij ook het parkeervraagstuk meegenomen zal moeten worden.

,,De verwachting is dat als er betaald parkeren komt op de Wijckerpoort, het P+R-terrein wel volledig benut gaat worden’’, schrijft de gemeente in het discussiestuk en stelt voor om te onderzoeken of de voorlichting aan OV-reizigers verbeterd kan worden. ,,Er bestaan mogelijkheden om het P+R-terrein uit te breiden. Tussen het huidige terrein en het spoor is nog ruimte beschikbaar. Deze nieuwe plekken kunnen dan gebruikt worden door werknemers in het centrum als alternatief voor de Wijckerpoort. In overleg met NS willen we de mogelijkheden onderzoeken. Wellicht is het daarbij een optie om het P+R-terrein aan te kopen.’’

Parkeertarieven

In het centrum is er betaald parkeren op werkdagen van 9 tot 18 uur. Het tarief is dit jaar 1,35 euro per uur. Dit tarief stijgt met vijf cent naar 1,50 euro per uur in 2023.

Meer nieuws uit Kennemerland

Meest gelezen