Premium

9000 mensen zijn er afhankelijk van en dus wil de Regio de markt buitenspel zetten: ’Doelgroepenvervoer moet beter en kan beter, daarom gaan we het zelf doen’

9000 mensen zijn er afhankelijk van en dus wil de Regio de markt buitenspel zetten: ’Doelgroepenvervoer moet beter en kan beter, daarom gaan we het zelf doen’
Wethouder Maarten Hoelscher (rechts) en de beoogd directeur van het nieuwe vervoersbedrijf Richard Hop gaan samen op weg naar een beter doelgroepenvervoer.
© STUDIO KASTERMANS/BEN DEN OUDEN
Bussum

Het doelgroepenvervoer, waarvan dagelijks circa negenduizend inwoners van de regio gebruik maken, moet en kan beter. Voor de gebruikers, maar ook voor de chauffeurs. Daarom komt de Regio Gooi en Vechtstreek nu met het voorstel om de uitvoering van deze wettelijke taak in eigen beheer te gaan uitvoeren.

In de huidige situatie wordt het WMO-, leerlingen-, dagbestedings- en jeugdhulpverleningsvervoer uitbesteed aan commerciële bedrijven. Die binden eens in de vier jaar de strijd met elkaar aan om een contract in de wacht te slepen. Maar aan die constructie kleven nogal wat nadelen.

De Huizer wethouder Maarten Hoelscher, die namens de acht regiogemeenten coördinerend portefeuillehouder is voor het doelgroepenvervoer, kent die bezwaren van de openbare aanbesteding maar al te goed. „Wij zijn in de afgelopen jaren geconfronteerd met faillissementen en rechtszaken. Dat krijg je als je deze vorm van zorg overlaat aan de markt. Het is een uiterst kwetsbare branche en als daar iets fout gaat, zijn onze inwoners en de chauffeurs de dupe.”

Greep

„Als overheid ben je verantwoordelijk voor het doelgroepenvervoer, dat ervoor zorgt dat iedereen kan blijven meedoen in de onze samenleving, maar heel veel greep heb je er niet op.”

Vanuit de gedachte ’dat moet beter kunnen’ is de laatste anderhalf jaar gewerkt aan het plan om het vervoer zelf te gaan verzorgen. Net zoals dat jaren geleden ook is gebeurd met het regionale ambulancevervoer. „En dat is nu een van de succesvolste ambulancediensten van het land”, aldus Hoelscher.

Onderzoek maakte duidelijk dat inlijving het doelgroepenvervoer niet per se duurder maakt, maar wel efficiënter. Als je één wagenpark hebt en één vaste ploeg chauffeurs, kun je die inzetten op alle vormen van vervoer. Dat betekent overigens niet dat de verschillende doelgroepen straks samen in één auto komen te zitten.

Voor de klanten moet die gewonnen doelmatigheid gaan leiden tot meer kwaliteit. Hoelscher: „Je werkt met personeel dat al bekend is in en met de regio en je kunt tegemoet komen aan de wens om zoveel mogelijk met vaste chauffeurs te werken. Dat is vooral bij het leerlingenvervoer van belang. En als er eens iets verkeerd gaat, is dat direct bij te sturen.”

Fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden

Voor de chauffeurs betekent de nieuwe constructie de zekerheid van een vast contract en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden. Nu hebben de meeste van hen arbeidscontracten van twee jaar die gekoppeld zijn aan de concessies van hun werkgevers.

Richard Hop uit Huizen is een van die werkgevers. Hij verzorgt nu nog met zijn bedrijf Hop Taxi BV het WMO-vervoer in de regio en heeft ruime ervaring. De WMO-tak van zijn bedrijf wordt straks overgenomen door de Regio G&V. Hop zelf is de beoogd directeur van de nieuwe bv. Alle overige activiteiten van HOP Taxi BV blijft zelfstandig achter. „De BV Vervoer Regio G & V gaat zich niet bewegen op de commerciële markt”, benadrukt Hop.

De ondernemer is blij met de veranderingen. „Ik heb al vaker gezegd ’als je dat doelgroepenvervoer goed wilt doen, dan moet je het zelf doen’.” Zijn circa zestig man WMO-personeel gaat met hem mee naar de nieuwe bv. Als die in augustus volgend jaar - wanneer de concessie van Willemsen- de Koning afloopt - ook het leerlingenvervoer gaat verzorgen moet er fors meer personeel bij. Hop hoopt daarvoor chauffeurs die overbodig worden bij Willemsen-de Koning te kunnen interesseren.

Wagenpark

Hops wagenpark gaat niet mee naar de nieuwe organisatie. Dat is vrijwel afgeschreven. Dus zullen zo’n honderdveertig nieuwe auto’s worden ’ingekocht’. Op termijn worden dat bij voorkeur hybride of elektrische wagens. „Maar vooralsnog zijn we even uitgegaan van schone diesels”, zegt Hoelscher.

Aandeelhouder van de nieuwe bv wordt het algemeen bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek, waarin alle gemeenten door een wethouder zijn vertegenwoordigd. De wethouders sociale zaken van de acht gemeenten zullen in de toekomst iedere twee jaar afspraken maken over de dienstverlening die zij van de bv willen afnemen. Zo kunnen de gemeenteraden invloed uitoefenen op de bedrijfsvoering.

Meer nieuws uit Gooi

Meest gelezen