Premium

Alkmaars gezin 28 uur vast in vertrekhal Gran Canaria zonder uitzicht op een hotel of een vlucht

Alkmaars gezin 28 uur vast in vertrekhal Gran Canaria zonder uitzicht op een hotel of een vlucht
Gran Canaria

Eigenlijk zouden ze zondagochtend al naar huis terugvliegen. Maar dat werd dus 28 uur lang in onzekerheid hangen, en nauwelijks slapen in de vertrekhal van het Spaanse Gran Canaria.

,,We zijn kapot”, zegt Brigitte van Houten uit Oudorp (bij Alkmaar). Op het moment van telefoneren zit ze met haar man Frank en dochters Romy (16) en Puck (10) al uren en uren te wachten op vertrek.

,,Een deel van de passagiers was zondagochtend al aan boord. Maar ze werden er weer uitgehaald, omdat het door de storm te gevaarlijk was om op Schiphol te landen. En daarna kwam nog eens die zandstorm. Er was maar 50 meter zicht of zo.”

De verwachting was eerst, zo zegt Brigitte dat er om een uur of zes, zeven ’s avonds gevlogen kon worden, maar de zandstorm ging dus niet liggen. Toen werd het wachten op een hotel.

,,Corendon zei dat ze ons zouden sms’en als ze een hotel voor ons hadden. Veel mensen hadden daar geen vertrouwen in en begonnen zelf te boeken. Toen kwam het bericht dat er om 03.00 uur een update zou komen. En om dan nog een hotel te gaan zoeken... Er werden ons dekentjes beloofd, maar die zijn nooit gekomen. Probeer maar eens te slapen in zo’n vertrekhal met om de haverklap een mededeling via de omroepinstallatie.”

Alkmaars gezin 28 uur vast in vertrekhal Gran Canaria zonder uitzicht op een hotel of een vlucht
Wolken Saharazand maken het vliegen onmogelijk.
© Foto fam. Van Houten

Baby’s

De update kwam uiteindelijk om 07.00 uur. Maar nog geen nieuws over een aanstaand vertrek.

,,Alleen al van Corendon zaten we hier met zo’n 120 à 150 man. Baby's, iemand van 83, iemand in een rolstoel. We hebben uiteindelijk onze reisbegeleider gebeld. Maar die zei dat we hem niet meer op z’n nummer mochten bellen en dat hij z’n telefoon zou uitzetten, want hij had z’n nachtrust nodig. Verschillende mensen probeerden het hoofdkantoor van Corendon, maar dat was niet te bereiken. Een dode lijn.”

Moeilijk

Volgens Brigitte hoorde ze van andere reizigers dat organisaties als Tui wel actief reizigers van het vliegveld haalde om ze ergens onder te brengen voor de nacht.

Een woordvoerster van Corendon zet daar vraagtekens bij. Volgens haar hangt het er maar net af van de contracten die er zijn met hotels. ,,Het hele eiland zit op slot en er zijn niet zoveel accommodaties. Dat maakt het heel moeilijk.” Corendon biedt mensen die in de vertrekhal moesten overnachten een compensatie van 75 euro per persoon.

Koffers

Brigitte: ,,Onze koffers waren al in het vliegtuig geladen. Daar zaten medicijnen in die ik nodig heb. Maar het was onduidelijk waar die koffers waren beland of dat ze nog in het vliegtuig zaten.”

Ondertussen dreigde er voor het gezin Van Houten een tweede nacht in de vertrekhal. ,,Dan zouden we helemaal gesloopt zijn geweest. Dan hadden we toch echt zelf een hotel gezocht. Al zou dat niet makkelijk zijn geweest. Alles zat vol.”

Gaandeweg de maandagmiddag begonnen er vliegtuigen te vertrekken. Aanvankelijk stond de vlucht van Corendon nog niet op de borden, terwijl Brigitte en haar gezin wel een sms’je kregen waarin, met een slag om de arm, werd beloofd dat hun toestel om 15.45 zou gaan. Daar volgde later een definitieve bevestiging van.

Om toch ook iets positiefs te kunnen melden, vertelt Brigitte dat er ruimschoots etensbonnen werden uitgedeeld. ,,Daar kon je broodjes en zo mee halen. Dat ging wel een beetje rommelig, met rijen en zo, maar goed...”

,,En oh ja, de vakantie was wel super.”

Lees hier de digitale editie



Volg ons