Station Den Helder-Zuid minst populair in Noord-Holland, Santpoort-Zuid meest geliefd bij reizigers

Station Den Helder Zuid

Station Den Helder Zuid© Archief

Frans van den Berg
Santpoort-Zuid

Station Santpoort-Zuid is in Noord-Holland het populairste station onder treinreizigers. Zij gaven Den Helder het laagste cijfer.

Uit de Stationsbelevingsmonitor 2019 blijkt dat passagiers in zijn algemeenheid steeds tevredener zijn over de stations. Prorail en NS investeren al enkele fors in betere voorzieningen en dat betaalt zich uit in hoge scores, zo blijkt uit het onafhankelijk onderzoek van I&O research in opdracht van ProRail en NS.

150.000 reizigers werd gevraagd wat zij van hun station vonden. 77 procent van de reizigers was positief en gaf een 7 of hoger, tegenover 76 procent in 2018. Een geringe stijging, maar in 2014 was dit nog 65 procent.

In Noord-Holland is station Santpoort-Zuid het populairst onder treinreizigers. Daar geeft 91,2 procent het station een 7 of hoger. Op station Haarlem is dat 91 procent. Amsterdam Centraal sluit de top 3 af met 86,6 procent, maar is de snelste stijger van de drie.

Monumentaal

Opvallend is dat de drie hoogste scorende stations allemaal monumentale bouwwerken zijn. Het stationsgebouw van Santpoort-Zuid en dat van Haarlem zijn allebei gebouwd door architect Dirk Margadant. Amsterdam Centraal is 130 jaar geleden ontworpen door Pierre Cuypers.

Regiodirecteur Irma Winkenius: „Naast extra services voor de reiziger, investeren we ook in renovatie van onze monumentale stations. Mooi om te zien dat de meest gewaardeerde stations in deze regio monumentale gebouwen zijn.”

Bij de hoogste stijgers in Noord-Holland staat Bloemendaal aan kop. Niet vreemd omdat dat station net nieuwe voorzieningen heeft gekregen zoals liften. Over Soest-Zuid zijn ook steeds meer passagiers tevreden.

Ontevreden

Station Den Helder-Zuid wordt in de provincie Noord-Holland het minst gewaardeerd door reizigers. „Ondertussen zijn er liften geplaatst, trappen opgeknapt en is het station toegankelijker voor reizigers in een rolstoel. Komend jaar wordt ook de wachtruimte nog aangepakt”, hoopt NS op een waarderingsstijging.

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.