Premium

Het nieuwste Zaanse warenhuis? Nee, dit is een hangout-store

Het nieuwste Zaanse warenhuis? Nee, dit is een hangout-store
Het team van hangout-store Younithy in Zaandam; vlnr: Luuk Schavenmaker, Casper Brans, echtgenote Barbra, zoon Ole en Cas Meijer. Op de foto ontbreekt Daniel Post.
© Foto Pascal Fielmich
Zaandam

Een winkel waar je mag voetballen, chillen, waar je welkom bent op de vrijdagmiddagborrel en waar je ook nog hippe kleding en design kunt kopen. Het is winkelen 2.0 bij Younithy op de Westzijde in Zaandam, de hangout-store.

Initiatiefnemer Casper Brans weet dat hij goed zit, dat dit een levensvatbaar nieuw winkelconcept is. Alle vooroordelen over jongeren die niets met winkelen zouden hebben gooit hij overboord. ,,Jongeren gaan heus wel winkelen. Ze hebben alleen niets met winkels oude stijl. Daar voelen zij zich niet thuis. Hier is een voetbalkooi en daar mag je tegen een bal trappen, hebben we een dj, doen we optredens en hebben we een vrijdagmiddagborrel. In welke winkel heb je dat”, vraagt Brans retorisch.

Younithy verbindt jonge ondernemers met vooral scholieren. Die komen uit de buurt, maar ook van verder weg, want de hangout-store heeft inmiddels een vaste klantenkring. Jongeren kunnen er terecht voor urban kleding, zelf ontworpen kleding, spijkerbroeken en T-shirts, sieraden en sneakers van TA-Customs. Er is een kapper en een professionele tattoostudio. Brans’ echtgenote Barbra staat achter de juice- en koffiebar inclusief huisgemaakte appeltaart. Bij Younithy kun je ook terecht om te werken op je laptop.

Het nieuwste Zaanse warenhuis? Nee, dit is een hangout-store
Desingerkleding in Younithy.
© Foto Michael van Oosten

Ook niet-scholieren hebben de weg naar de hangout-store gevonden. Brans: ,,Ouders van de jongeren die hier komen komen kijken om te zien waar hun kroost uithangt. Iedereen is hier welkom en zo voelt het ook. We zijn in de eerste plaats winkel, maar hebben ook een sterke buurtfunctie. Steeds meer dertigers en buurtgenoten die hier even binnen vallen. Niemand neemt het je kwalijk als je niets koopt. Maar zoek je een spijkerbroek of een trendy T-shirt, dan kopen zij die nu hier.’’

Sociale binding

Younithy bestaat 2,5 jaar, ooit kleiner begonnen op de Westzijde in Zaandam zijn ze nu zes maanden actief in een veel groter pand. Brans ontwerpt spijkerbroeken voor bekende grote en kleinere merken. Als vader is hij ook betrokken bij zijn voetballende zoon Ole. Bij Zaanlandia merkte hij dat de sociale binding onder jongeren beperkt is. ,,Na het laatste fluitsignaal is iedereen direct vertrokken.’’

Het nieuwste Zaanse warenhuis? Nee, dit is een hangout-store
De voetbalkooi, de winkelvloer gesponsord door Forbo.
© Foto Michael van Oosten

Om daar iets aan te doen organiseerde hij een ’sample-sale’ in de kantine van de voetbalclub met de jongens van 15 tot 17 jaar als verkopers. De opbrengst was voor de club en een ander jeugddoel. ,,Toen merkte ik dat jongeren echt wel sociaal zijn en bereid om iets voor anderen te doen. Je moet ze prikkelen. Zo ben ik op het idee gekomen om een winkelconcept speciaal gericht op jongeren te ontwikkelen.’’

Om niet dezelfde fout te maken als zovelen, legde hij de vraag voor aan jongeren zelf, zoals zijn eigen zoon Ole, Cas Meijer en Daniel Post, allen zelf ook aandeelhouder in Younithy. Laatstelijk kwam Luuk Schavemaker erbij. Met jongeren die over de vloer komen, komen ook jonge ondernemers en jonge kunstenaars binnen. Aan de muur hangen T-shirts als kunstobject. Brans: ,,Binnenkort komt iemand spijkerbroeken beschilderen. Dat worden stuk voor stuk draagbare kunstwerken. Geweldig om die in je winkel te hebben.’’

Het nieuwste Zaanse warenhuis? Nee, dit is een hangout-store
Madelon Hullegie-Strijk verkoopt sieraden bij Younithy in Zaandam.
© Foto Pascal Fielmich

Brans werkt volgens het systeem van shop-in-shop, een winkeltje in de winkel. Door als eigenaar een klein bedrag te vragen, maak je het voor beginnende ondernemers mogelijk om hun winkeltje te starten. Zoals Madelon Hullegie-Strijk. Ze ontwerpt, maakt en verkoopt bij Younithy bijzondere sieraden. ,,Zaandam is een verkooppunt. Ik hoef niet elke dag aanwezig te zijn, om mijn winkeltje ’draaiende’ te houden. Ik kan bij wijze van spreken gewoon op vakantie. Wil iemand iets kopen, dan rekent een ander voor mij af.’’

’Leuke plek’

Serinio uit Wormerveer heeft zijn kapsalon in Younithy. ,,Ik wilde al een tijdje voor mijzelf beginnen. Tegenwoordig ga je dan op zoek naar een stoel, ergens in een bestaande salon. Ik stuitte op Younithy, ging daar binnen en het klikte meteen. Behalve in Zaandam werk ik ook nog in Utrecht. In de regel ben ik maandag tot en met donderdag in Zaandam. Mensen - mannen, jong en ouder - komen langs, bellen voor een afspraak of ik knip ze meteen. Het loopt goed. Ik ben eigenlijk wel tevreden, maar het is vooral een hele leuke plek om te werken.’’

Het nieuwste Zaanse warenhuis? Nee, dit is een hangout-store
Younithy.
© Foto Michael van Oosten

Brans: ,,We zitten hier in een pand met een lage huur. Dat maakt het eenvoudiger om met startende winkels toch nog wat over te houden om leuke dingen van te doen. En toch: we spreken ook reguliere winkels aan. Als ik wil, dan hebben we hier ook topmerken spijkerbroeken hangen, maar dat willen we juist niet. Die zijn voor veel jongeren niet te betalen en dat brengt ongelijkheid. Wij zoeken juist samenhang. We willen goede kwaliteit, trendy en voor iedereen betaalbaar’’, legt Brans uit.

Younithy is als winkel onder de gegeven omstandigheden rendabel. ,,Ik denk dat we, als we twee jaar verder zijn,ook met een meer ’volwassen’ huur toch rendabel een hangout-store kunnen exploiteren. Alle activiteiten dragen bij aan het resultaat, maar dit is ook een plek waar je als bedrijf ’gezien’ wilt worden. Forbo, bijvoorbeeld, heeft de vloer gesponsord. En we krijgen ook verzoeken om hier typische jongerenproducten te lanceren. Daar zijn we wel voorzichtig mee, want activiteiten moeten bijdragen aan de totaalbeleving.’’

Ronald Massaut

Lees hier de digitale editie



Volg ons