Kleine Spoorbomen in Hilversum moeten op slot voor automobilisten: ’Het is nu te gevaarlijk’

De Kleine Spoorbomen gaan straks dicht.
© foto studio kastermans/danielle van coevorden
Hilversum

Het college van Hilversum wil de Kleine Spoorbomen afsluiten voor auto’s. Wel moet er een veilige oversteek komen voor fietsers en voetgangers.

Volgens burgemeester en wethouders is de overgang compleet afsluiten voor autoverkeer de beste optie om de gevaarlijke spoorwegovergang veiliger te maken. Hiermee wordt uiteindelijk gekozen voor de veelbesproken variant KL29. „Het is nu te gevaarlijk door alle kruisende verkeersstromen”, legt wethouder Arno Scheepers uit. „Daarnaast is het risico dat door al die drukte het verkeer niet snel genoeg van het spoor af kan, als de spoorbomen dicht gaan”. In de nieuwe situatie krijgt de Kleine Spoorbomen gescheiden voetgangers- en (brom)fietspaden. „Met minispoorboompjes”, knipoogt de wethouder. In noodsituaties kunnen politie en ambulances via deze paden alsnog snel het spoor passeren.

Drie varianten

De gekozen variant is overigens aangedragen door de klankbordgroep van omwonenden die de gemeente heeft opgezet nadat er veel kritiek kwam op de plannen met de Kleine Spoorbomen. Het college, onder aanvoering van Scheepers, had eerder de voorkeur voor twee andere varianten. Dat waren de meest favoriete optie spoorwegovergang wordt éénrichtingsverkeer centrum uit (KL26) en de in de ogen van de gemeente een-na-beste variant éénrichtingsverkeer centrum in (KL28). „Maar dit waren na onderzoek geen kansrijke opties”, aldus Scheepers. „Bij deze varianten waren namelijk verkeerslichten nodig, maar daardoor kost het automobilisten te veel tijd om bij groen licht de overgang over te gaan als de lichten gaan knipperen. Vijf seconden scheelt het, maar ruimte is er niet in de dienstregeling om bijvoorbeeld treinen te laten afremmen.”

Doorstromen

Op basis van de adviezen van bewoners en van meerdere deskundigen is uiteindelijk de keuze gemaakt om de Kleine Spoorbomen geheel te sluiten voor autoverkeer. Dit is het meest effectief qua verkeersveiligheid. Daarnaast verbetert de doorstroming van het verkeer aan beide zijden van de overweg en neemt het sluipverkeer in de wijken rondom het spoor af. Om die redenen volgen zowel het college als ProRail het advies.

Aanpassingen

Het afsluiten van de Kleine Spoorbomen heeft nogal wat gevolgen voor het autoverkeer in Hilversum. Zodra de overgang dicht gaat, kunnen automobilisten alleen nog via de Beatrixtunnel of het spoorviaduct aan de Johannes Geradtsweg het spoor passeren. „Het heeft het meeste gevolg voor de Johannes Gerardtsweg”, weet Scheepers. „De verwachting is dat het meeste verkeer zo zal gaan rijden. Daar hebben we twee oplossingen voor. De eerste is het viaduct bij het Mediapark aanpakken. Dat is nu een bottleneck”. Het plan is om een tweede viaduct te bouwen voor fietsers en voetgangers, daardoor kan het huidige zo worden ingericht dat het verkeer dat rechtsaf het Mediapark op gaat een langere strook krijgt. „Daarmee wordt het een stuk sneller dan nu het geval is. Ja, met het extra verkeer erbij”, vertelt Scheepers. Ook bij het Den Uylplein wordt de strook om af te slaan aangepakt. Het gaat om die richting Laren en de A1.

Gemeenteraad

Het is nu aan de gemeenteraad om te beslissen over de toekomst van de Kleine Spoorbomen. Op 1 april wordt er besloten. De komende jaren gaan de Kleine Spoorbomen echter nog niet op slot, de verwachting is dat dat 2022 zal gebeuren. Eerst wordt onder meer gewacht op het werk aan de Oosterengweg. Daarnaast moeten ook de eerder genoemde aanpassingen aan de Johannes Gerardtsweg zijn doorgevoerd.

Lees ook: Onmin over spoorovergang: ’Afsluiten Kleine Spoorbomen staat haaks op streven naar verbinding tussen oost en centrum’

Meer nieuws uit Gooi

Meest gelezen

Video uitgelicht