Premium

Minister wil plan doordrukken om vliegveld Lelystad snel te openen

Minister wil plan doordrukken om vliegveld Lelystad snel te openen
De verkeerstoren is al verhoogd en bemand.
© foto anp
Schiphol

Vliegveld Lelystad per 1 november openen voor vakantievluchten. Dat is de inzet van minister Van Nieuwenhuizen en de Schiphol Group. Het stikstofprobleem kan worden opgelost als Schiphol boeren bij natuurgebieden zou uitkopen.

Het is het geitenpaadje dat de commissie Remkes open laat. Want hoe kan je anders de stikstof van een nog te openen luchthaven terugbrengen? Minder autoverkeer is lastig, want de luchthaven heeft geen treinstation. Er komt wel een pendelbus. Maar het gros van de vakantiegangers zal de auto op ’Lelystad’ stallen. Inkomsten waarmee de Schiphol Group, eigenaar van het nieuwe vliegveld, al rekening hield.

Uitkopen

Remkes zei het na de presentatie van het stikstofonderzoek over de luchtvaart nadrukkelijk: „Extern salderen zit in de wetgeving. Daar kan ook Schiphol gebruik van maken.” Concreet betekent dit, dat Schiphol boeren nabij bedreigde natuurgebieden kan uitkopen. Schiphol wil niet ingaan op deze uitkoopsuggestie. Ook is onzeker of boeren bereid zijn hun bedrijf te stoppen. Eerder voerden zij juist actie om te benadrukken dat de luchtvaart ook bijdraagt aan de stikstofneerslag.

Het is onduidelijk wat luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen gaat doen met het advies van Remkes. Want op Schiphol wil zij van 500.000 naar 540.000 vliegbewegingen kunnen groeien. Behalve om stikstof, gaat het dan ook om verminderen van geluidsoverlast. De minister wil van de luchtvaartsector een plan van aanpak om de hinder te beperken. Pas als de minister heeft beslist over extra vluchten, wordt het plan openbaar gemaakt.

Haast

De minister heeft haast, want luchtvaartmaatschappijen willen weten waar ze volgend winterseizoen aan toe zijn. De dienstregelingen worden nu al gemaakt. En de VVD-minister wil dit onderwerp uit het regeerakkoord alsnog binnenhalen, vooruitlopend op de Kamerverkiezingen volgend jaar.

Die haast blijkt ook uit hoorzittingen over de stikstofproblematiek in de luchtvaart en de toewijzing van start- en landingsrechten die op Lelystad zijn te verdelen. Kamerleden zijn bang dat de minister die regeling wil doordrukken zonder goedkeuring van de Tweede Kamer.

Mogelijk in de loop van februari hakt het kabinet de knoop door over Lelystad en Schiphol. Een eerste indicatie lig er vrijdag al, wanneer het concept van de Luchtvaartnota in het kabinet komt. Die kijkt naar de lange termijn, tot 2050.

Meer nieuws uit Amsterdam

Meest gelezen