Premium

Bewoners Keverdijk Naarden op de bres voor ontslagen postbezorger; ’Zoals hij langs kwam bracht hij geen pakketjes, hij bracht kadootjes’

Bewoners Keverdijk Naarden op de bres voor ontslagen postbezorger; ’Zoals hij langs kwam bracht hij geen pakketjes, hij bracht kadootjes’
Pakketbezorger Sait Kadir Yilmaz laat de Keverdijk in ontreddering achter na zijn vertrek.
© Foto Louise Willusma
Naarden

Met het toenemend online winkelen is een goede en betrouwbare pakketbezorger onmisbaar. De bewoners van de wijk Keverdijk in Naarden zijn zich daar zeer van bewust. Dat blijkt uit een petitie die zij zijn begonnen, omdat hun vaste bezorger in ontslagen.

’Beste PostNL, de wijk wil onze topbezorger Sait Kadir Yilmaz terug!’, schrijft Louise Willusma op Facebook. ’Sait is een sociale en hardwerkende man, jullie gooien kwaliteit weg! Hij is ontslagen omdat hij niet goed zou werken, belachelijk! Naarden wil hem terug!’. Heel Naarden is misschien wat enthousiast gesteld, maar feit is wel dat de online petitie op change.org binnen vijf uur al meer dan honderd handtekeningen binnen wist te halen. Inmiddels is er ruim tweehonderd keer getekend voor de terugkeer van Yilmaz. Ook in diverse Facebookgroepen worden de berichten over de ontslagen postbezorger honderden keren gedeeld en geliked.

Niet verwonderlijk voor wie de reacties leest. ’Hij is de beste!!! Onze huisvriend en zeeeerrrr betrouwbaar! Altijd vriendelijk en altijd met een glimlach maakt hij ons blij!’, laat Marleen Westland bijvoorbeeld weten. ’Een van de weinigen die wél een briefje achterliet of het pakketje op een veilige plek legde, of altijd even bij de buren navroeg. Soms belde hij zelfs als hij me met de kids boven hoorde. Hij deed veel meer zijn best dan menig ander volgens mij!’, steekt Martina Hart de loftrompet over Yilmaz.

De nieuwe bezorger heeft de harten van de buurt nog niet kunnen winnen. ’De nieuwe propt - als je pakketje niet door de bus past - het gewoon in plantenbak. Nu al twee keer pakket in plantenbak gevonden zonder dat ik ook maar briefje in de bus had’. Anderen hebben al eens een verregend pakketje bij de buitenverlichting gevonden. ’Enne de nieuwe (reguliere) postbode op de Vaartweg, die geen Nederlands spreekt, die maakt post weg én bezorgt dingen op verkeerde nummers’, weet Bianca Leeflang-Vos te melden.

Sait Kadir Yilmaz is onder de indruk van de actie. De 43-jarige postbesteller uit Amerfoort wil alleen nooit meer voor het bedrijf werken waar hij nu de pakjes voor rondbracht. ,,Drie jaar. Drie jaar heb ik bijna aan een stuk gewerkt. Zes dagen in de week. Als ik een keer een dag vrij wilde, smeekte ze me bijna of ik toch wilde werken. En nu dit ...’’, vertelt de hoorbaar aangeslagen bezorger. ,,Nu even vakantie houden’’, maakt hij van de nood een deugd.

Zijn voormalig werkgever laat weten dat zij het betreurt dat de buurt hun postbesteller mist, maar dat hij bij haar niet meer hoeft aan te kloppen. ,,Hij was vaak te laat met bezorgen, daardoor kreeg ik klachten van mijn opdrachtgever PostNL. Dat kan ik niet hebben.’’ Zij hoopt dat de bewoners van Keverdijk de nieuwe bezorger een eerlijke kans geven. ,,Er komt echt meer bij kijken dan vriendelijk rondlopen en lollies uitdelen aan kinderen’’, aldus de voormalig werkgever van Yilmaz.

Er is wel een kans dat Yilmaz terugkomt op de Keverdijk. ,,Ik heb goed contact met DHL in Naarden’’, zegt hij. ,,Misschien dat ik daar aan de slag kan.’’ De Keverdijk en omgeving zal het dus in ieder geval voorlopig nog zonder Yilmaz moeten stellen. Hoe zeer de buurt hem ook mist. En niet voor niets als je de woorden van Yvonne van Oorsouw-van Hemert mag geloven: ’Zoals hij langs kwam bracht hij geen pakketjes, hij bracht kadootjes....’.

Meer nieuws uit Gooi

Meest gelezen