Premium

Boeing heeft zijn lessen nog niet geleerd na de crash van Turkish Airlines

De in drie stukken gebroken Boeing van Turkish Airlines.
© foto ANP
Schiphol

Lessen leren uit ongevallen. Daar draait het allemaal om, zeker in de luchtvaart. Boeing heeft dat te weinig gedaan, zo blijkt uit de overeenkomsten tussen de crash van Turkish Airlines en de verongelukte Max-toestellen.

Bij de 737 MAX ging het om twee vliegtuigen die opstegen en verongelukten, terwijl de 737-800 van Turkish Airlines juist bij de landing in de polderklei van de Haarlemmermeer werd gedrukt. „In beide gevallen heeft het te maken met één enkele sensor die niet goed werkte waardoor grote problemen ontstonden. Daarnaast waren in beide gevallen de piloten niet geïnstrueerd over de veranderingen in de besturing van het toestel”, trekt Sidney Dekker als conclusie. Boeing had lering moeten trekken uit de Turkish crash door de MAX zo te ontwerpen dat het systeem niet door een maar twee sensoren wordt gestuurd en dat piloten de juiste informatie en training krijgen.

Meer nieuws uit Amsterdam

Meest gelezen