’Onderzoekers poldercrash lieten oorzaak uit rapport’

’Onderzoekers poldercrash lieten oorzaak uit rapport’
© ANP
New York

De Amerikaanse krant The New York Times zegt aanwijzingen te hebben dat Nederlandse onderzoekers oorzaken van de crash van Turkish Airlines bij Schiphol opzettelijk hebben ’begraven’.

Bij het ongeluk in februari 2009 met de Boeing 737 verloren negen mensen het leven en raakten er 120 gewond. De voornaamste oorzaak was volgens de onderzoekers een kapotte hoogtemeter. De piloten zouden vervolgens niet goed gereageerd hebben, aldus de Nederlandse onderzoekers.

Andere opmerkingen van de Nederlandse onderzoekers over het Boeing-toestel uit 2009 werden weggemoffeld, aldus de Amerikaanse krant. Het rapport van luchtvaartdeskundige Sidney Dekker dat speciaal werd gemaakt voor de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), is niet openbaar gemaakt. Dekker zei tegen ’The Times’ dat Boeing wilde voorkomen dat tekortkomingen in het vliegtuigontwerp in de schijnwerpers kwamen.

Boeing 737 Max

Het opmerkelijke is dat de poldercrash opvallend veel gelijkenissen toont met de twee neergestorte Boeing 737 Max. Toestellen van dit type staan al sinds maart vorig jaar aan de grond, nadat binnen vijf maanden twee dodelijke crashes met zo’n 737 Max waren geweest. In totaal kwamen 346 mensen om het leven.

De twee vliegtuigrampen, in Indonesië en Ethiopië, zijn waarschijnlijk het gevolg van een veiligheidssysteem dat de neus naar beneden bleef drukken doordat, net als bij de Turkish Airlines, een hoogtesensor niet goed werkte. Ook werden in alle drie de gevallen piloten van te voren niet door Boeing geïnstrueerd hoe ze moeten reageren bij het uitvallen van de sensor.

Het ongeluk met de Turkse Boeing bij Schiphol had mogelijk een waarschuwing kunnen zijn voor de mankementen die zich later met de Boeing 737 Max aandienden, concludeert de krant.

Combinatie van factoren

De OVV zegt bij het onderzoek te hebben gekeken naar de directe oorzaak en de achterliggende oorzaken van de crash. „Deze is veroorzaakt door een combinatie van factoren waarbij een falende hoogtemeter en het te laat ingrijpen van de piloten hebben geleid tot het neerstorten van het toestel. Voor de falende hoogtemeter is destijds ook een tussentijdse waarschuwing uitgegeven om de luchtvaartbranche zo snel mogelijk op de hoogte te stellen van het gevaar”, stelt de raad.

Volgens de raad wordt onderzoek naar vliegtuigongevallen gedaan op basis van internationale afspraken. „Het inzageproces door betrokken partijen is hier standaard onderdeel van. Het commentaar van partijen is destijds zelfstandig en in onafhankelijkheid door de raad gewogen en waar relevant verwerkt in het eindrapport.”

Meer nieuws uit Amsterdam

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons