Negen gemeenten in de IJmond, Alkmaar en Haarlem willen dat overlast nachtvluchten vermindert

Ivo Laan
IJmond

Negen gemeenten in de regio Haarlem, IJmond en Alkmaar willen dat de overlast van nachtvluchten boven het gebied vermindert.

Ze hebben minister Cora van Nieuwenhuizen op het matje geroepen om bezwaar te maken tegen de nachtvluchten, die per vlucht zo’n 80 decibel aan geluid veroorzaken. Sinds de oostelijke nachtelijke aanvliegroute op de Polderbaan van Schiphol in 2015 werd gesloten, heeft de regio IJmond, Alkmaar en Haarlem meer last van de nachtvluchten. Ze willen daarom van de minister weten wanneer de oostelijke nachtelijke aanvliegroute weer wordt ingevoerd door Luchtverkeersleiding Nederland. De gemeenten willen compensatie voor de extra hinder van de nachtvluchten waar ze sinds 2015 mee kampen. Daarnaast is er wrevel over de gemaakte afspraken om het aantal nachtvluchten terug te brengen van 32.000 naar 29.000, zoals in 2013 werd afgesproken. Het aantal nachtvluchten is volgens de regio’s nog steeds niet verminderd.

Aanleiding voor het protest van de regio’s is een voorstel van de Luchtverkeersleiding en Schiphol waarmee minder overlast zou moeten worden veroorzaakt bij het nachtelijk aanvliegen van de Zwanenburgbaan vanuit het noorden. Dat voorstel werd goedgekeurd door de Omgevingsraad Schiphol, het onafhankelijk advies- en overlegplatform voor Schiphol en omgeving. Daarmee wordt de overlast beperkt doordat vliegtuigen in een smal vliegpad en op grotere hoogte aanvliegen. De overlast verplaatst zich zo wel voor een deel naar het gebied Castricum en Limmen, terwijl die regio al zwaar belast wordt door vliegtuigherrie. ,,De toename van hinder in dit gebied is onaanvaardbaar’’, zegt de Velsense wethouder namens de samenwerkende gemeenten in de regio’s IJmond, Haarlem en Alkmaar. De regio’s willen duidelijkheid over een onderzoek van het ministerie uit 2018 naar de mogelijkheden voor een tijdelijke nachtsluiting van Schiphol. De nachtvluchten leveren gezondheidsschade op. ,,Hoofdpijn, hoge bloeddruk en depressiviteit’, vat Dinjens samen. De regio’s zetten daarnaast vraagtekens bij de economische noodzaak van veel nachtvluchten.

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.