Premium

Nieuwe Pelagia kost 80 miljoen - NIOZ op Texel vervangt gehele vloot

Nieuwe Pelagia kost 80 miljoen - NIOZ op Texel vervangt gehele vloot
Het NIOZ heeft zelf al een ontwerp gemaakt voor de opvolger van de Pelagia.
© Foto NIOZ
’t Horntje

De gehele vloot van het NIOZ op Texel wordt de komende jaren vervangen.

De kosten van de opvolger van de Pelagia, die wordt gebruikt voor oceanografisch onderzoek over de hele wereld, alleen al worden geschat op 80 miljoen euro. „Het is dan ook het vlaggenschip van de Nederlandse wetenschap”, zegt Henk Brinkhuis, directeur van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee. „En het wordt niet alleen voor het NIOZ gebouwd, maar voor de BV Nederland, want ook de toegepaste industrie zoals de offshore heeft grote interesse.” De nieuwe Pelagia wordt een proeftuin voor mariene technologie.

Het is volgens Brinkhuis hoog tijd dat de drie NIOZ-schepen worden vervangen. De Pelagia is dertig jaar oud, de Navicula veertig jaar en de Stern zelfs 45 jaar. „De veiligheid komt in het geding en er valt steeds van alles uit, zeker bij de Navicula en de Stern. De schepen worden gemoderniseerd, bijvoorbeeld voor het gebruik van drones en nieuwe elektronische apparatuur. Op de vervanger van de Pelagia komt meer ruimte voor de onderzoekers en voor de opleiding van jonge wetenschappers. We willen ook zo snel mogelijk met schone schepen gaan varen.”

Ombouwen

Hiervoor zullen de nieuwe schepen na zeven tot tien jaar worden omgebouwd voor het varen op methanol en waterstof. Projectleider Alex Cofino legt uit: „Ze worden nu gebouwd voor het gebruik van zogenaamde groene diesel en meteen voorbereid op methanol en waterstof. De voortstuwende installaties zijn modulair, zodat we ze makkelijk kunnen vervangen. Meteen op groene brandstof varen kan niet, omdat de techniek en de regelgeving nog niet zover zijn.”

Dat geldt vooral voor de Pelagia die over de hele wereld vaart, ook in verre gebieden waar het bunkeren van groene brandstof nog helemaal niet aan de orde is. De kleinere Navicula is een platbodem voor de Nederlandse kustwateren en het wad. De Stern is een kleine onderzoeksboot voor dagelijks verkeer, om even iemand van een wadplaat te halen of naar een van de andere Waddeneilanden te brengen.

Het NIOZ heeft alle plannen al gereed voor de werven, die overigens nog moeten worden uitgekozen. De kosten van de nieuwe Navicula bedragen naar schatting 10 miljoen euro, die van de opvolger van de Stern een miljoen.

Oplevering

Voor deze twee kleinere schepen is de aanbesteding al in gang gezet. Ze moeten in de tweede helft van 2021 en medio volgend jaar worden opgeleverd, de vervanger van de Pelagia in de tweede helft van 2022.

Ondertussen is de NIOZ-directeur druk met de financiering van de nieuwe vloot. „Iedereen ziet het belang ervan in, maar omdat zoiets zelden voorkomt zijn er geen kant-en-klare kanalen om dit te regelen”, zegt Brinkhuis. „De institutenlijn van NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, red.) geeft in principe groen licht. We zijn nog met de ministeries aan het praten over een bijdrage. We zoeken een oplossing voor de btw die ons door de nieuwe wet is opgelegd. Dat is in feite een vestzak-broekzak-kwestie voor de overheid.”

De huidige drie schepen worden te koop gezet. De nieuwe vaartuigen worden vernoemd naar grote Nederlandse wetenschappers.

Meer nieuws uit Den Helder e.o.

Meest gelezen