Premium

Ook de admiraal wil af van de Moormanbrug in Den Helder

Ook de admiraal wil af van de Moormanbrug in Den Helder
De Moormanbrug is de oeververbinding waar 80 procent van het marinepersoneel overheen fietst of rijdt.
© Foto Peter van Aalst
Den Helder

De brug die tachtig procent van het marinepersoneel gebruikt om op het werk te komen, gaat verdwijnen. Vice-admiraal Rob Kramer wil dat de Moormanbrug verplaatst wordt in oostelijke richting.

De gemeente en het havenbedrijf pleitten eerder voor een verplaatsing van de brug die eigendom is van Defensie. Vlootvoogd Kramer gaat zich nu binnen het ministerie hard maken voor het afbreken van de oeververbinding. De brug is op leeftijd, heeft beperkingen voor het vaarverkeer en ligt op de verkeerde plek gezien de ontwikkeling die de zeehaven de komende jaren gaat doormaken.

Kaderuimte

Havenwethouder Kees Visser is blij dat de commandant zeestrijdkrachten zich gaat inspannen voor verplaatsing van de brug die een ware flessenhals is in het havenverkeer over Het Nieuwe Diep. Visser: ,,We zijn op zoek naar mogelijkheden om de kadelengte van de zeehaven te verlengen. De Moormanbrug ligt lelijk in de weg.”

Vice-admiraal Kramer: ,,De Moormanbrug is eigendom van Defensie. Als Koninklijke Marine zijn we bezig met plannen die een andere routing van verkeer richting Nieuwe Haven vereisen. Het Kustwachtcentrum krijgt nieuwbouw op de plek waar nu nog het Repro-gebouw staat, vlak naast de hoofdpoort. Verkeerstechnisch is het beter om de brug te verplaatsen in de richting van de grote sluis.”

Zeeschepen

De mening van de marinecommandant is koren op de molen van de directie van Port of Den Helder. Havendirecteur Jacoba Bolderheij zei eerder in deze krant: ,,Voor 2024 willen we extra kaderuimte realiseren. Het gaat om het doortrekken van de Offshorehaven in oostelijke richting.”

Daarvoor is het nodig dat de Moormanbrug wordt verplaatst. De brug verhindert immers dat zeeschepen kunnen afmeren aan de kade langs Het Nieuwe Diep. Aanvankelijk zag het ernaar uit dat er ruimte te behalen viel aan de Marsdiepkade op de huidige locatie van Rijkswaterstaat, waar de betonning ligt opgeslagen. Dat project is sinds vorig jaar van de baan. Kramer: ,,Ik heb die mogelijke civiele kade geschrapt. De schepen van de Kustwacht komen in de toekomst daar te liggen. Zo wordt de haven van Harssens vrijgespeeld voor civiele bedrijvigheid.”

Wethouder Visser is van mening dat de bal inmiddels bij het ministerie van defensie ligt. ,,We hebben overeenstemming met de Koninklijke Marine. Nu nog iemand in Den Haag ervan zien te overtuigen dat het echt moet gaan gebeuren.”

Om het hele proces van havenvernieuwing, scheepsbouw en civiel-militaire samenwerking in goede banen te leiden, heeft CZSK commandeur Peter van den Berg aangesteld als procesmanager. Kramer: ,,Er liggen veel kansen. Daar word ik blij van. In Peter van den Berg hebben we de ideale man gevonden om aan al die ontwikkelingen sturing te geven.”

Van den Berg was eerder commandant van Zr.Ms. de Ruyter, commandant van het KIM en militair vertegenwoordiger bij de Verenigde Naties in New York. Als inwoner van Den Helder heeft de marineofficier ook oog voor de belangen van de stad en regio.

Pontjesbrug

Admiraal Kramer is zich ervan bewust dat een verplaatsing van de Moormanbrug gevolgen heeft voor marinepersoneel dat op de fiets naar de Nieuwe Haven gaat. ,,Voor die grote groep - ik ben er zelf één van - zullen we een oplossing bedenken. Kijk bijvoorbeeld naar de Pontjesbrug in Willemstad op Curaçao. Zo’n soort brug kunnen we best aanleggen in het verlengde van de Ruyghweg.”

De havenwethouder is het daar mee eens: ,,Een stukje cultuur-historie uit de West in marinestad Den Helder, waarom niet?”

Meer nieuws uit Den Helder e.o.

Meest gelezen