Premium

Escher Beleefcentrum als reddingsboei voor Baarns Cultuurhuis; ’Als je het goed doet, hoeven er geen exploitatietekorten te zijn’, zegt Bert Kranendonk, die in Amsterdam Heineken Experience opzette met 1,2 miljoen bezoekers

Bert Kranendonk en Johan Bosgra.

Baarnaar Bert Kranendonk maakt al een tijd furore met toeristische beleefcentra in heel Nederland, die een goede mix zijn van educatie en entertainment. De Amsterdamse Heineken Experience is een van zijn ’kindjes’. De attractie trekt jaarlijks 1,2 miljoen bezoekers. Ook voor het kwakkelende centrum van zijn eigen dorp zegt hij het medicijn te hebben: een Escher Beleefcentrum, dat flink geld in het laatje kan brengen. „In zo’n experiencecenter kennen we je het gevoel geven dat je zelf op de bekende eindeloos hoge trappen van Escher staat. De hoogtevrees bekruipt je.”

Voor het commercieel opgezette beleefcentrum is het Cultuurhuis op de Brink de uitgelezen plek. De winst die gemaakt wordt, zou gebruikt kunnen worden om de forse gemeentelijke lasten te drukken van de nieuwbouw voor theater de Speeldoos en bibliotheek. ,,Als je het goed doet, hoeven er geen exploitatietekorten te zijn. Ook door extra inkomsten van het theater met grand café’’, zegt de experience-architect. De vroegere onderwijzer heeft een lijntje met de Amerikaanse Havard-professor en belevingseconoom Joseph Pine, een autoriteit op dit gebied. ,,Hij zegt: Jullie in Europa doen het beter dan in de VS, omdat er meer diepgang in zit.”

Meer nieuws uit Gooi