Premium

MVC Pegasus showt ’leuk vliegspeelgoed’ in sporthal Andijk: ’Het gaat natuurlijk wel eens mis, maar met een beetje lijm los je het vaak zo weer op’ [video]

MVC Pegasus showt ’leuk vliegspeelgoed’ in sporthal Andijk: ’Het gaat natuurlijk wel eens mis, maar met een beetje lijm los je het vaak zo weer op’ [video]
Andijk

Buiten zwiepen de bomen en valt er water uit de grijze lucht. Geen weer om je modelvliegtuigje de vleugels te laten strekken. Gelukkig vindt Modelvliegtuigclub Pegasus uit Enkhuizen ’s winters onderdak in sporthal De Klamp in Andijk. Zondag kon je er vele vliegkunsten bewonderen.

Het blijft leuk, op afstand bestuurbaar speelgoed. De combinatie van techniek en verwondering fascineert elke generatie. Pegasus-voorzitter Nico Koning uit Bovenkarspel is één van de negen vliegers die een demonstratie geven.

Behendig stuurt hij zijn rode vliegmachine door de sporthal. „Ik bouw er ongeveer een week aan. Met de materialen van tegenwoordig gaan ze lang mee, soms wel twee seizoenen. Het gaat natuurlijk wel eens mis, maar met een beetje lijm los je het vaak zo weer op.”

De meeste vliegers kopen hun model trouwens kant-en-klaar. Verschillende categorieën wisselen elkaar af. Er zijn helikopters, grote vliegtuigen, kleine vliegtuigen en drones. „Een groot vliegtuig zorgt voor veel turbulentie in de zaal, daarom kunnen ze niet samen vliegen met de kleinere”, legt Nico uit.

MVC Pegasus showt ’leuk vliegspeelgoed’ in sporthal Andijk: ’Het gaat natuurlijk wel eens mis, maar met een beetje lijm los je het vaak zo weer op’ [video]
Lol voor tien met een eenvoudig stukje karton. Tussen de demonstraties van modelvliegtuigclub Pegasus door probeert een meisje haar vleugeltje van tempex door sporthal De Klamp te ’stuwen’.
© Foto Theo Groot

Bovendien moeten de modellen af en toe naar de kant voor een pitstopje en een frisse batterij. Een vliegtuigje kan maar 4 tot 12 minuten vliegen op een accu. Aan de zijlijn is het dan ook een wirwar van draden en laadstations.

Dat was vroeger wel anders, toen nog op brandstof gevlogen werd. Nico: „Nu vliegt ongeveer 80 procent elektrisch. Daar hebben we ons buitenterrein op aangepast. We hebben zonnepanelen geïnstalleerd met laadpunten, zodat we snel kunnen bijladen. Sommige vliegtuigen hebben veel stroom nodig, als je dat probeert met je autolader kom je ’s avonds niet meer thuis.”

Flinterdun

Voor de workshops ’walkalong vliegen’ zijn geen stopcontacten nodig. Kinderen - en volwassenen doen ook een dappere poging - proberen een vleugeltje van flinterdun tempex door de zaal te ’stuwen’, door erachteraan te rennen met een stuk karton.

Wie dat goed doet, zou het vleugeltje minutenlang door de zaal kunnen laten zweven. Het is nog niet eenvoudig. Vele glijpartijen, geschater en onverwachte bewegingen vullen de sporthal: lol voor tien met een eenvoudig stukje karton.

Pegasus (52 leden) vliegt nog een paar keer binnen in De Klamp. In maart begint het buitenseizoen en worden de vliegmachines weer vrij gelaten op het veld aan de Elsenburg in Enkhuizen.

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen