Premium

Zachte woorden maken nieuwe heelmeesters

Zalvende woorden voor het prikken.
© 123RF

Het Deventer Ziekenhuis begon twee jaar terug als eerste in Nederland met het project ’Comfort Talk’. Negatieve woorden en suggesties worden vermeden. „Het idee is dat de patiënten en familieleden daardoor minder pijn en stress ervaren en ook sneller herstellen”, vertellen klinisch psychologen Evelyn Schotborg en Yvette Krol.

In het Deventer Ziekenhuis worden patiënten dus niet ’geprikt,’ maar is er sprake van een ’bloedafname’ of ’wordt een infuus geplaatst’. Een ander voorbeeld: De prikposten heten tegenwoordig ’servicepunt bloedafname’. De artsen en verpleegkundigen in het ziekenhuis stemmen zo goed mogelijk hun taalgebruik af op hun patiënten en zetten helpend taalgebruik in om patiënten zoveel mogelijk op hun gemak te stellen.

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.