Record: 41.466 Nederlanders staan droog in januari, ook inwoners Noord- en Zuid-Holland even uitgeborreld
In Amsterdam is de eerste alcoholvrije bar van Nederland geopend.© ANP
’Dry January’ leeft. Het recordaantal van 41.466 deelnemers aan IkPas belooft een maand geen druppel alcohol te drinken.
„Het werkt als een olievlek”, zegt Rob Bovens, initiatiefnemer van IkPas en verslavingsexpert verbonden aan de Universiteit Tilburg. In Noord-Holland doen 6.733 mensen mee. In Hollands-Midden (Leiden, duin- en bollenstreek) lassen 2.021 inwoners een alcoholpauze in.
En dan is er nog een legioen dat het bij een sapje houdt, maar zich niet aanmeldt. Bovens: „Uit registratieangst. Of bang te falen. Maar het is geen wedstrijd. Je mag struikelen en weer opstaan.” Vorig jaar deden 23.747 deelnemers mee aan de actie, die in 2015 met 4.595 deelnemers begon. Volgens Bovens is ’de tijd er rijp voor’. „Het is laagdrempelig. Je drinkt een maand geen alcohol om eens te kijken wat het met je doet.” Van de deelnemers voelt 62 procent zich fitter, 55 procent slaapt beter en 32 procent verliest gewicht.
De actie krijgt veel publiciteit. „Veel radiospotjes tijdens de Top2000. Daar zit ons publiek. Het gaat bij IkPas om het doorbreken van gewoontegedrag en de meeste gewoontedrinkers zijn vijftigplus. Onder de 25 jaar drinkt 3 procent elke dag, bij 65-plus is dat 60 procent. Gewoontegedrag bouwt zich op. Ouderen hebben meer te verhapstukken en meer vrije tijd.”
Het is ’de generatie die de opkomst van alcohol in Nederland’ meemaakte. „In de zestiger jaren werd alcohol voornamelijk in de weekenden gedronken. Het lag bij de slijter, niet in de supermarkt. Door vakanties in Zuidelijke landen zagen mensen bij het eten wijn op tafel komen. Ineens zie je ze dan doordeweeks wijn drinken.” Vervolgens stortten biermerken zich op het voetbal. „Elke avond rolt de bal over de buis. Al die programma’s worden gesponsord door de bierindustrie. Op reclames worden kratten het huis binnengebracht, wordt de koelkast gevuld en ga je met vrienden de wedstrijd kijken. Als jij naar voetbal kijkt krijg je geen zin in een glaasje wijn, maar in een flesje bier.”
„Het geheim van het succes van IkPas is dat jij je bewust wordt van de hoeveelheid onlogische momenten waarop je drinkt. Het doel is: ’Ík bepaal of, wanneer en hoeveel ik drink, en niet reclame of groepsdruk.” Bovens zegt dat de bierindustrie nu vol inzet op 0,0. ,,Kinderen bedelen op feestjes al om 0,0 bier. Staan ze daar met een groen flesje.” Hij promoot alcoholvrije wijn of pils niet. ,,We weten niet wat er tussen de oren gebeurt. Misschien worden mensen dan geprikkeld om op alcohol over te gaan.”