Vol gas met Holenkwartier Hoorn: in februari begint sloop

De transparante toren met Superlofts, met op de voorgrond het voormalige ketelhuis van de Philipsfabriek.

De transparante toren met Superlofts, met op de voorgrond het voormalige ketelhuis van de Philipsfabriek.

Eric Molenaar
Hoorn

Vijftien jaar na de aankoop van het terrein met de voormalige fabriek van Philips aan de Holenweg worden daadwerkelijk de voorbereidingen getroffen voor de nieuwe wijk Holenkwartier. Het bestemmingsplan is onherroepelijk verklaard. In februari zal een begin worden gemaakt met de sloop van de gebouwen uit de jaren zeventig en tachtig, waarna het bouwrijp maken kan beginnen. De bouw van de eerste 36 woningen is aanbesteed. De verwachting is dat de complete wijk, met zo’n vierhonderd woningen, binnen vijf jaar gestalte zal krijgen.

,,Nu pas kunnen we echt vol gas geven’’, zegt Peter Langenberg, directeur van Zeeman Vastgoed, ontwikkelaar van het plan.

Het bedrijf begon in 2005 met woningcorporatie Intermaris in het samenwerkingsverband Terra Marique aan het avontuur. Het plan dat zij voor ogen hadden voor het 55.000 vierkante meter grote terrein was vergelijkbaar met De Streektuinen, een eerder project van Terra Marique. Ze konden niet direct aan de gang, omdat mechanisatiebedrijf Bercomex voor een deel van het complex nog een huurcontract had. Na het begin van de crisis in 2008 werd besloten het woningbouwplan even te ’parkeren’. Kantoren, hallen en andere ruimten die leegstonden, werden voor een schappelijk prijsje verhuurd aan onder meer bedrijfjes en kunstenaars, onder de noemer ’Ideefabriek’. Er waren een stuk of zestig kleine huurders, tot het in 2015 echt afgelopen was. ,,De verwarmings- en andere installaties waren op en we gingen natuurlijk geen tonnen meer investeren.’’

Ondertussen was al besloten het oudste deel van de Philipsfabriek, uit 1961, als laatste stukje industrieel erfgoed van Hoorn te laten staan ’als drager en sfeermaker’. De crisis leek op zijn eind te lopen. De gemeente gaf aan dat de ontwikkeling aan de Holenweg opgepakt mocht worden, maar dat het plan zo min mogelijk mocht concurreren met Bangert en Oosterpolder en Poort van Hoorn. Conceptontwikkelaar Skonk en Delva Landscape Architecture maakten een plan voor ’een vernieuwende stadswijk met een mix aan wonen, werken, cultuur en ontspannen’. Langenberg: ,,Moderner, wereldser, ambitieuzer, anders. Onverwachts Hoorn, noemen we het. Het wordt iets dat hier nog niet bestaat, een vleugje Amsterdam in Hoorn.’’

Fantasie

In 2016 kwam er een ambitiedocument, op basis waarvan het bestemmingplan is ontwikkeld. De impressies van FLIP, zoals het ’kloppend hart’ met de Fabriekshal werd genoemd, berustten volgens Langenberg op ’volstrekte fantasie’. ,,Die waren om een indruk te geven. Maar wat het definitief wordt, ligt nu toch aardig in die lijn.’’

Zo wordt Holenkwartier. In het deel linksboven, aan de kant van Sauna Suomi, start de bouw. Rechts de toren met Superlofts.

Zo wordt Holenkwartier. In het deel linksboven, aan de kant van Sauna Suomi, start de bouw. Rechts de toren met Superlofts.© Beelden: A2Studio/MKA Architects

De nieuwste impressies, gebaseerd op de ontwerpen van MKA Architects en Delva Landscape Architects, zijn sinds gisteren beschikbaar. ,,Hiermee kunnen we laten zien hoe het Holenkwartier er echt uit gaat zien.’’

De corporatie speelt geen rol meer in Terra Marique, omdat de wetgever commerciële activiteiten niet meer toestond. Wel zal Intermaris zelf de sociale huurappartementen laten bouwen, waarvan er in totaal tachtig komen in het plan.

Ringleiding

Holenkwartier, gezien in zuidoostelijke richting. Onderdeel van fase 1a.

Holenkwartier, gezien in zuidoostelijke richting. Onderdeel van fase 1a.

De ontwikkeling van Holenkwartier begint aan de westkant, aan de kant van Sauna Suomi. Het wordt een gasloze, duurzame wijk, met bodemwarmte via een ringleidingsysteem, warmtepompen en zonnepanelen.

Een van de binnenplaatsen in fase 1a van Holenkwartier.

Een van de binnenplaatsen in fase 1a van Holenkwartier.

’De markt’ bepaalt het tempo van de bouw. De eerste 36 ’hippe stadswoningen’ - met verschillende kleuren en gevels van onder meer pleisterwerk, steenstrips en aluminium beplating - zijn inmiddels aanbesteed. Langenberg: ,,Aannemers komen op 14 februari met hun prijs. We hopen dat die binnen ons budget ligt. Tegenwoordig is het nog een hele uitdaging, de bouwkosten zijn fors gestegen. Het is wel gebeurd dat we moesten heronderhandelen.’’

Een binnentuin op het dak van de meest noordelijke parkeergarage.

Een binnentuin op het dak van de meest noordelijke parkeergarage.

Uitgangspunt is nu dat de verkoop in april 2020 start. ,,De belangstelling is heel groot, we hopen in september volgend jaar te kunnen starten met de bouw.’’

In fase 1b (start verkoop medio zomer, bouwen vanaf januari 2021) wordt de eerste van twee grote parkeergarages gebouwd, met hierboven 56 loftwoningen, studio’s en appartementen en tien split-levelwoningen.

In fase 1 komen in totaal twintig sociale huurappartementen. In fase 2 (die een jaar later volgt) worden nog eens zestig sociale huurappartementen gebouwd.

Superlofts

In die fase komt ook de toren met ’Superlofts’: 45 meter hoog, op de hoek nabij de Lidl. De appartementen in het bovenste deel worden volledig naar de wens van de toekomstige kopers vormgegeven.

Aan de oostkant komt ook de tweede parkeergarage. In totaal bieden de garages plek aan 350 voertuigen. Er komen wel parkeerplaatsen aan de Holenwegkant, maar die zijn vooral voor bezoekers. Het wijkje zelf wordt autoluw. Ook bestelbusjes worden geweerd. In een van de fabriekshallen komt een systeem zoals de boxen van Bringme, waarin pakketten worden bezorgd. Die kunnen door de ontvanger, met een code die hij van de bezorger krijgt, worden opgehaald.

Pas in de laatste fase worden de fabrieksgebouwen en het voormalig ketelhuis ingevuld. Zoals het er nu voor staat komt in een ervan een lifestylecenter (,,Met alles wat met gezondheid en je lijf te maken heeft, van yoga tot nagelstudio’’), een boetiekhotel met twintig kamers, verschillende restaurants en een klein deel met detailhandel.

In de andere hal komen woonwerkunits, bij voorbeeld een atelier met een woning erboven.

Parkeren eis

Van de totaal 400 woningen in het plan is de kleinste 50 en de grootste pakweg 300 vierkante meter.

,,De kleinere appartementen zullen naar verwachting 230.000 euro gaan kosten, de stadswoningen rond de 4 ton. Dat is met deze binnenstedelijke ontwikkelingen niet te vermijden. Gemiddeld genomen wordt het een wat luxere wijk. Het parkeren is wat echt goedkope woningen in de weg zit. Elke koopwoning moest een eigen parkeerplaats in de kelder krijgen, dat was een harde eis van de gemeente.’’

Peter Langenberg is verheugd dat het plan nu letterlijk vorm krijgt. ,,Voor ons is het iets dat al jaren leeft. Leuk als het straks daadwerkelijk van start kan gaan, met een jaar later fase 2 met de Superlofts. We kijken er naar uit.’’

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen