Premium

Alles wordt anders rond het afval in Hillegom

Alles wordt anders rond het afval in Hillegom
GFTE wordt in de zomermaanden wekelijks opgehaald.
© Archieffoto
Hillegom

Unaniem, trots en met veel lovende woorden aan het adres van de wethouder en de ambtenaren heeft de gemeenteraad van Hillegom ingestemd met een andere manier van afval inzamelen in het dorp. De politiek is dik tevreden. Nu het dorp nog. Want bij veel inwoners bestaat nog de nodige scepsis.

Alles wordt met ingang van 2021 anders als het gaat om de Hillegomse afvalinzameling. Kern van het nieuwe beleid is dat er in Hillegom zo weinig mogelijk restafval wordt geproduceerd en (dus) dat er zo veel mogelijk afval wordt gescheiden. Om dat te bereiken, wordt scheiden gestimuleerd en restafval aanbieden juist niet. Er komt diftar, wat betekent dat de Hillegommers moeten gaan betalen voor elke rolemmer afval die ze aan de weg zetten.

De laagbouw in Hillegom krijgt een kleinere grijze container: 140 in plaats van de huidige 240 liter. Deze wordt bovendien nog maar een keer per vier weken geleegd. Een chip in de rolemmer registreert hoe vaak hij aan de weg wordt gezet en per lediging wordt geld in rekening gebracht. Hoeveel precies is nog niet duidelijk. Eerder werd een bedrag van om en nabij de vijf euro genoemd.

Voor hoogbouw komt er een iets ander systeem. Bij de flats komen ondergrondse restafvalcontainers die met een pasje kunnen worden geopend. Per zak moet ook hier een nader te bepalen bedrag worden betaald.

Service

Tegelijkertijd gaat de service met betrekking tot herbruikbaar afval omhoog. Zo worden de zakken PMD (plastic, metaal en drankkartons) vanaf 2021 elke week opgehaald. In de zomermaanden (mei tot en met september) worden de containers voor GFTE (groente-, fruit-, tuinafval en etensresten) wekelijks geleegd. In de rest van het jaar tweewekelijks. Papier en karton worden het jaar rond eens per twee weken opgehaald.

De gemeenteraadsleden waren unaniem lovend over het nieuwe systeem, maar hamerden er wel op vooral goed erover met de burgers te communiceren. ,,We doen dit niet omdat het onze hobby is, we doen dit uit noodzaak. Verbranden van restafval wordt steeds duurder. Als we niets doen, gaan de inwoners 35 procent meer afvalstoffenheffing betalen. Dit nieuwe afvalinzamelsysteem beperkt dus de stijging van de kosten. Dat moeten we heel goed aan de Hillegommers uitleggen’’, aldus Jeroen Nederpelt (BBH).

’Lissese toestanden’ hoeven volgens wethouder Jan van Rijn niet te worden gevreesd. Het buurdorp schakelde in 2017 om naar een systeem waarbij het herbruikbare afval wordt opgehaald en de inwoners het restafval tegen betaling zelf moeten wegbrengen. Het leidde tot een spectaculaire daling van de hoeveelheid restafval, maar ook tot een groot financieel gat. Met als gevolg dat de Lissenaren volgend jaar zo’n 100 euro per jaar afvalstoffenheffing meer moeten gaan betalen. ,,Maar wij gaan het niet als Lisse doen, wij gaan het beter doen’’, zo stelde Van Rijn de gemeenteraad gerust.

De scepsis in het dorp ten spijt, het nieuwe systeem is wel waar de Hillegommers zelf om hebben gevraagd. Tijdens een uitgebreide inspraakronde kwam het systeem van ’de vervuiler betaalt’ namelijk als voorkeursvariant naar boven.

Meer nieuws uit Haarlem

Meest gelezen