Brandstofellende Schiphol ontstaan door losse nuldraad

Brandstofellende Schiphol ontstaan door losse nuldraad
Schiphol

De problemen met de brandstoftoevoer naar vliegtuigen deze zomer op Schiphol zijn het gevolg van een fout in de elektrische installatie en wel een losse nuldraad.

Dat blijkt uit onderzoek dat TNO heeft verricht in opdracht van Schiphol.

Door de overspanning brandden systemen door en viel het brandstofsysteem uit. De fout is vermoedelijk al ontstaan bij werkzaamheden in februari, maar pas bij werkzaamheden in juli ging het mis toen werd overgeschakeld. De veiligheidssystemen zorgden er voor dat het hele systeem blokkeerde.

De problemen ontstonden midden in het hoogseizoen op 24 juli. De meeste vliegtuigen worden van kerosine voorzien door een ondergronds leidingennet van Aircraft Fuel Supply. De verschillende oliemaatschappijen en KLM zijn eigenaar van dit bedrijf.

Doordat het systeem 8,5 uur haperde, konden vliegtuigen niet vertrekken en toen de gates vol stonden konden toestellen ook niet binnenkomen. Ruim driehonderd vluchten werden geannuleerd en andere liepen vertraging op.

Tienduizenden reizigers waren de dupe. Zelfs de veldbedden waren niet genoeg om iedereen te laten overnachten. Sommige passagiers kwamen zelfs dagen later op hun bestemming. Ook de volgende dag waren er nog zestig annuleringen.

Vals

Overigens ging het op 9 augustus weer mis met de brandstoflevering. Die storing duurde maar 1,5 uur, waardoor ’slechts’ 26 vluchten vervielen. Die ontstond door valse noodstopalarmen vanaf de D-pier. Na het vervangen onderdelen van de brandmeldcentrale en in de defecte voeding, heeft een dergelijke storing zich niet meer voorgedaan.

Brandstofellende Schiphol ontstaan door losse nuldraad

AFS directeur Inge Stegmann geeft toe dat de overlast groot was. ,,Maar in combinatie met de strenge veiligheidseisen kunnen kleine storingen grote gevolgen hebben. Het bedrijf gaat nu wel kijken hoe in het vervolg een storing sneller kan worden verholpen en de levering van brandstof weer kan worden hervat.’’

Pijnlijk

Schiphol-directeur André van den Berg vindt het in de rol van regisseur ook pijnlijk. ,,Maar het systeem werkte jarenlang prima. We moeten nu toch betere afspraken maken en de leveringszekerheid vergroten.’’ TNO adviseert een back-up te regelen in het geval van nieuwe problemen. Maar aan een tweede leverancier wordt niet gedacht, benadrukt Van den Berg. ,,Een van de lessen is dat we nu gaan praten over leveringszekerheid. Want een storing van enkele uren heeft zeker op een zomerse dag enorme gevolgen. Maar uitsluiten van storingen in de toekomst, is nooit mogelijk.’’

AFS denkt aan het ’opknippen’ van het buizensysteem naar de pieren, zodat bij een storing op een punt, elders wel levering mogelijk is. Ook een extra besturingssysteem is mogelijk. De druk vanuit de luchtvaartmaatschappijen om dat zo snel mogelijk voor elkaar te hebben, is groot. In de loop van volgend jaar moet het voor elkaar zijn. De kosten daarvoor lopen in de miljoenen. Wie voor die kosten gaat opdraaien, is nog onduidelijk. Mogelijk komt er een toeslag op de brandstof.

Claims

Veel passagiers hebben tot toe tevergeefs claims ingediend bij de luchtvaartmaatschappijen. Die hebben vanwege overmacht een vergoeding afgewezen. Maar nu blijkt dat door een fout bij AFS de problemen zijn ontstaan, kunnen mogelijk alsnog claims komen. ,,Daar is het nog veel te vroeg voor. Het is ook juridisch ingewikkeld’’, stelt Stegemann. Tot nu toe heeft AFS geen claims gekregen van luchtvaartmaatschappijen. Schiphol heeft slechts van enkele passagiers claims gekregen.

Lees ook: Miljoenenclaims na kerosine-ellende Schiphol

Lees ook: Na lange nacht volgt nog langere dag hangen in bagagekelder Schiphol

Meer nieuws uit Amsterdam

Meest gelezen