Premium

Bang voor plofkrakers

Bang voor plofkrakers

Pal boven een geldautomaat van ABN Amro slapen Floor en Natascha Sleeking al een poos niet rustig.

Lange tijd hadden ze ’s avonds laat last van een harde zoemtoon uit de automaat die een kwartier aanhield. Een paar weken terug is de automaat omgeruild voor een stil en kraakbestendiger exemplaar. Maar gerust wonen zij nog steeds niet, want inmiddels beseffen ze dat ze min of meer op een vulkaan wonen. Meer dan bij andere banken zijn de geldautomaten van ABN Amro populair bij plofkrakers die ook nog eens steeds grover geweld gebruiken. Reden voor de bank om onlangs te besluiten de helft van de geldautomaten te sluiten. Maar niet die onder het bed van Floor en Natascha Sleeking. Van buren krijgen ze een kopie van een brief dat de bank de huur van de ruimte per juli 2020 opzegt, maar tot die tijd blijft de onrust. ,,Het zit ons helemaal niet lekker. We willen er niet aan denken dat zoiets gebeurt als wij boven de automaat liggen te slapen.” Bij ABN Amro bepleiten wij dat de automaat pal onder hun bovenwoning ook direct sluit. Dát gebeurt helaas niet, maar de bank bevestigt dat de automaat voor 1 juli weg is. Hopen dat plofkrakers zich tot die tijd koest houden.

’Ben ik soms opgelicht?’

Peter den Boef bestelt een handig oprolbaar pannenrek in de webshop Maat-Keuken in Nuenen. Na de betaling van 77,75 euro en de belofte dat het rek onderweg is, blijft het een maand stil en bekruipt hem de vrees dat hij is opgelicht. Dat wordt nog versterkt door internet waar hij zorgelijke berichten over Maat-Keuken leest. Kunnen wij... Ons lukt het wel contact te leggen met Maat-Keuken. De toezegging meneer Den Boef z’n geld terug te storten wordt gelukkig snel nagekomen. Den Boef: ,,Ik ben opgelucht dat het geld is teruggestort. Een leermomentje om vooraf goed te checken of een site een Thuiswinkel.org-keurmerk heeft of CBW-erkend is.”

’Wat blief? Zelf betalen!?’

Wie vanwege gehoorverlies van minstens 35 dB is aangewezen op een hoortoestel, krijgt dat voor 75 procent vergoed uit het basispakket van de zorgverzekering, waarop eventueel nog wel eigen risico in mindering wordt gebracht. Zo is dat wettelijk geregeld. Vandaar dat Corry Calis zich er bijna twee jaar lang (!) niet bij neerlegt dat Univé voor het hoortoestel van haar man Jaap helemaal niets vergoedt.

Hij heeft in overleg met de audicien een wat duurder apparaat gekozen, omdat dat voor hem beter voldoet. Apparaten uit die categorie worden niet zomaar vergoed, maar het is onlogisch om dan helemaal geen euro bij te dragen. Volgens mevrouw Calis heeft Univé haar gezegd dat het juridisch niet mogelijk is. Inmiddels was zij wel zo ver dat haar man voor eigen kosten twee testen in een audiologisch centrum kon laten doen, om alsnog aan te tonen dat hij het hoortoestel echt nodig heeft. ,,Maar omdat dit tot nog hogere kosten gaat leiden, zijn wij hiermee niet akkoord. Ik vind dit zo onrechtvaardig.”

Het blijkt een knulligheid, als wij contact met Univé bellen. Ze hebben een gevraagd document nooit gekregen... De verzekeraar heeft echter goed nieuws: Univé maakt alsnog 1635.67 euro over. Meneer Calis boft met zo’n strijdvaardige echtgenote.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.