Open brief: Verbied acties op suiker

Open brief: Verbied acties op suiker
Graphic: Pixabay / petels
© Graphic: Pixabay / petels

Met name kinderen krijgen veel meer suiker dan goed voor ze is. Tijd voor actie, betoogt het Diabetes Fonds. Open brief, gericht aan staatssecretaris Blokhuis en geschreven door Hanneke Dessing, algemeen directeur Diabetes Fonds.

’Suikerrijke dranken domineren de reclamefolders en kortingsschappen’ en ’een Nederlander krijgt iedere dag 30 procent te veel suiker binnen’. Dit zijn zaken waarvan het Diabetes Fonds gruwelt. Omdat de inname van te veel suikers de gezondheid schaden, wil het fonds dat kortingsacties op suikerrijke dranken worden verboden.

In aanloop naar het Tweede Kamerdebat ’Leefstijlpreventie’ donderdag overhandigt het Diabetes Fonds twee dagen eerder de petitie ’Supermarkten: maak de gezonde keuze makkelijk!’ aan Tweede Kamerleden. Om de boodschap kracht bij te zetten, heeft Hanneke Dessing, algemeen directeur van het Diabetes Fonds, een open brief aan staatssecretaris Blokhuis geschreven:

Geachte staatssecretaris Blokhuis,

Nederlanders krijgen gemiddeld dagelijks 30 procent te veel suiker binnen. Volwassenen bereikten ruim een maand geleden al hun ’suikermaxdag’: de dag dat zij hun maximale jaarlijkse suikerinname hebben geconsumeerd. Kinderen bereiken de suikermaxdag al in juli of augustus: zij krijgen, mede door de hoge frisdrankconsumptie, tot wel 80 procent te veel suiker binnen. Sinterklaas en Kerst met alle suikerrijke lekkernijen moeten dan nog komen.

Deze week debatteert u met de Tweede Kamer over leefstijlpreventie. Wij roepen u op extra maatregelen te nemen om Nederland te ‘ontsuikeren’ én door van de gezonde keuze de makkelijke en betaalbare keuze te maken.

Dat is hard nodig, want de overmatige consumptie van suiker draagt bij aan talloze structurele problemen: meer dan de helft van de volwassenen heeft overgewicht en ruim een miljoen mensen hebben diabetes type 2. Wanneer het zo doorgaat dan krijgt een op de drie van de huidige volwassen Nederlanders de ziekte. Uit onderzoek blijkt dat het drinken van suikerrijke dranken de kans op overgewicht en diabetes type 2 aanzienlijk vergroot. De persoonlijke en maatschappelijke gevolgen en kosten hiervan zijn enorm.

De urgentie is dus groot. Vorig jaar heeft u met veel partijen om tafel gezeten om het langverwachte ’Preventieakkoord’ te sluiten. We zien dat fabrikanten en retailers een eerste stap hebben gezet naar het verkopen van minder suikers en minder suikerrijke dranken. Echter, het RIVM heeft ook geconcludeerd dat de maatregelen in het akkoord niet voldoende zullen zijn om overgewicht met 38 procent terug te dringen in 2030.

In het stimuleren van de gezonde keuze ligt de sleutel tot succes. Hoewel ruim 77 procent procent van de suikers thuis wordt geconsumeerd, wordt de keuze voor deze ’thuissuikersal eerder gemaakt: in de supermarkt. De prijzen van ongezonde producten in de supermarkt blijven echter dalen terwijl de prijzen voor gezonde producten fors stijgen. Bovendien blijven supermarkten stunten met kortingsacties op suikerrijke dranken. Uit een recent onderzoek van Nielsen (zie kader) blijkt dat dit soort acties op dranken een grote invloed hebben op het koopgedrag van consumenten.

Het Diabetes Fonds vindt dit onacceptabel. Wij roepen u op om samen met ons de gezonde keuze makkelijker te maken. Verbied kortingsacties op suikerrijke dranken in supermarkten. Ga samen met supermarkten én fabrikanten in gesprek over meer promotie van betaalbare, gezonde producten.

Oftewel, wij roepen u op om uw ambitie om Nederland gezonder te maken om te zetten in daden!

Met vriendelijke groet,

Hanneke Dessing

Minder suiker door nieuw recept

Uit onderzoek van data-analyse bureau Nielsen neemt inname van suiker af. Reden hiervan is dat de hoeveelheid suiker in sommige producten afneemt door receptvernieuwing. Daarnaast stelt bureau Nielsen dat ’promotie ook een middel is om het consumptiepatroon te beïnvloeden’. Op dat laatste aspect richt het Diabetes Fonds zich. Consumenten gaan namelijk graag ’op zoek naar gezondere opties’, maar het aanbieden van goedkope suikerrijke dranken zit die zoektocht in de weg.

Meer nieuws uit Achtergrond

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons