Premium

Hartinfarct Tom heeft Janke Dekker op scherp gezet

Hartinfarct Tom heeft Janke Dekker op scherp gezet
© Foto Isabeau Bosscher

In de verhalenserie Levenslijn vertellen smaakmakers over de ijkpunten in hun leven. Vandaag: zangeres Janke Dekker, onder meer over haar jawoord tegen sportjournalist Tom Egbers.

Het was de eerste keer dat ze elkaar zagen. Hun gesprek had amper twee zinnen geduurd. Toen had hij een vraagje, zei

Tom Egbers. Of ze met hem wilde trouwen. Janke Dekker zei meteen ja. „Tegen een man met zo veel lef, zeg je toch geen nee?” Straks meer over de band tussen de tv-presentator en de musicalster.

Eerst praat ze over haar jeugd en haar carrière, bij onze afspraak in de Philharmonie in Haarlem. Daar stapt ze net van het toneel, nadat ze met haar dochter ’Generations’ heeft gespeeld. Het theaterconcert met musical- en operaklassiekers kan rekenen op jubelende reacties van het publiek. „De zaal gniffelt om het gekissebis tussen moeder en dochter. Tegelijk werkt de muziek weer als ontroerende brug tussen de generaties.” Een herkenbaar fenomeen, vertelt ze in deze aflevering van ’Levenslijn’.

1963 Noodlot

Ze komt ter wereld in het Drentse Beilen, waar haar vaders familie woonde. Zes jaar eerder had pa haar moeder ontmoet bij een taptoe in Delft. Daar woonde zij. „Het was een wonderlijke combinatie: zo’n Drentse jongen, met zo’n stadse meid. Maar ze waren smoorverliefd en trouwden. Ze waren dolgelukkig toen mijn moeder zwanger werd, maar toen sloeg het noodlot toe. Vijf maanden voor ik geboren werd, kwam mijn vader bij een verkeersongeluk om het leven. Daarna is mijn moeder met mij naar Delft terug verhuisd. Daar groeide ik op in het huis van mijn opa en oma. Het kwam erop neer dat mijn grootmoeder me opvoedde, want mijn moeder kwam de klap van het verlies van mijn vader die eerste tijd nauwelijks te boven.”

„Daar kwam bij dat het haar enorm dwars zat dat ze haar baan kwijt was. Voor ze naar Drenthe vertrok, werkte ze als coupeuse. Maar meisjes die trouwden, raakten toen automatisch hun baan kwijt. Omdat ze daarmee ook haar creatieve uitlaatklep kwijt was, raakte ze gefrustreerd. Dat kwam natuurlijk ook omdat ze na het verongelukken van mijn vader niets had om op terug te vallen. Ze had geen cent meer.”

1975 Trots

„Op filmpjes en foto’s die mijn moeder in die tijd maakte, zie je dat ik een vrolijk kind was. Toen ik die beelden laatst terugzag, besefte ik dat ik alles deed alles om haar verdriet te compenseren. Ik wilde haar blij zien. En ik wilde dat ze trots op me was”

„Bij mijn grootouders thuis was het geen vetpot. Daarom had ik zaterdagbaantjes om wat te verdienen. Tomaten plukken bij tuinders, vogelzaad inpakken en bij de Hema in de winkel staan. Echt: alles wat iets opleverde, pakte ik aan.”

„Mijn opa steunde me door dik en dun. Toen ik belangstelling kreeg voor muziek, was hij allang met pensioen, maar hij nam op hoge leeftijd nog een baantje bij een uitgeverij aan om voor mij een piano bij elkaar te sprokkelen.”

1980 Dokter

Ze rondt het gymnasium af en gaat naar de toneelschool in Maastricht. Later maakt ze de overstap naar de Kleinkunstacademie in Amsterdam. Tot teleurstelling van haar moeder en haar grootouders. Want die hadden liever gezien dat hun gymnasiummeisje op zijn minst dokter of advocaat was geworden. „Toen ik mijn eerste voorstelling speelde, vroegen ze aan mijn opa of hij trots was op zijn kleindochter. Zijn antwoord was veelzeggend. „’Ach’, zei hij. ’Ze kon zo goed leren’.”

1987 Hoofdrol

Amper van de opleiding speelt ze de hoofdrol in de musical ’Evita’. Een grootse première in theater Carré in Amsterdam gaat gepaard met een staande ovatie door half bekend Nederland. „Het was natuurlijk waanzinnig om als groentje in het vak je debuut in Carré te maken. Ik weet nog dat ik zwaar onder de indruk was van alle artiesten die na afloop in de foyer stonden. En dat Jasperina de Jong de eerste was om me daar complimenten te geven.”

1990 Trouwen

Ze ontmoet Studio Sport-presentator Tom Egbers. „We zouden allebei een rol spelen in een film. Voor de opnamen was er een kennismakingsdag waarbij we met een busje werden rondgereden langs de plekken waar de opnamen zouden plaatsvinden. Ik kende Tom niet, want ik keek nooit naar sport op tv. Maar zodra ik hem zag, had ik geen tekst meer. Onderweg gaf hij mij een complimentje over mijn horloge, maar ik durfde amper iets terug te zeggen. Toen we na de rondrit uitgestapt waren, vroeg hij of hij me nog iets mocht vragen. Ik dacht: hij wil zeker nog wat drinken. Maar hij vroeg of ik met hem wilde trouwen. Ik stond perplex. Maar ik dacht ook: hij is wel héél leuk. En als iemand zo veel lef heeft, dan spring ik erin. Dus ik zei meteen ja.”

„We spraken af dat we een jaar later zouden trouwen. Zo is het ook gegaan. Ik heb er nooit spijt van gehad, want Tom is een fantastische echtgenoot. Hij heeft een brede interesse, hij heeft belangstelling voor iedereen en is een echte sfeermaker.”

1992 Dochter

Met man Tom krijgt ze dochter Amy. Vijf jaar later volgt zoon Rick. Amy studeerde geschiedenis, waarna ze de overstap naar het conservatorium maakte. Eerst richtte ze zich op de musicalwereld, later op klassiek repertoire. Rick studeert economie en Europese studies en heeft een baantje in de horeca. „Hij wil niets met de schijnwerpers te maken hebben. Hij is meer een ondernemer.”

1993 Eenzaamheid

Ze speelt een hoofdrol in de musical ’De man van La Mancha’ waarin Ramses Shaffy haar tegenspeler is. De voorstelling boekt een paar jaar lang succes in Nederland en Vlaanderen. „Ramses en ik waren buren in een appartementengebouw in Antwerpen. Na de voorstelling ging hij meestal nog de stad in. Bij terugkomst klopte hij dan vaak nog even bij me aan. Op de rand van mijn bed zat hij dan vaak nog een uur te praten over het leven en de liefde. Als ik nu alle verhalen over hem hoor op radio en tv, gaat het vooral over zijn bohémienne kant, zijn drankgebruik en het tomeloze van hem. Maar ik herinner me vooral zijn vakmanschap en zijn eenzaamheid. Omdat Tom en ik toen net een baby hadden, filosofeerden Ramses en ik veel over relaties. We hadden het dan over het lef om te kiezen voor één iemand. Dat had hij nooit gedurfd. Hij zei: ’Ik wilde veel van alles, maar je kunt ook van een beetje héél veel hebben.’ Achteraf had hij dat liever gedaan, zei hij toen.”

1995 Korenslag

De ene rol volgt de andere op. Zo speelt ze in grote voorstellingen als ’Carmen’, ’Mata Hari, ’Anatevka’ en ’Irma la Douce’. Los daarvan is ze te zien in tv-programma’s als ’Heartbeatcafé, ’Verborgen talenten’ en ’Korenslag’, de EO-competitie voor zangkoren met Henny Huisman.

2011 Willem Ruis

Ze begint haar eigen theaterproductiebedrijf. „Ik wilde musicals maken die anders niet gemaakt zouden worden. Kleinschalig en betekenisvol.” Zo brengt ze de voorstellingen als ’Dansen met de vijand’ en ’Willem Ruis; de show van zijn leven’. De musicals krijgen positieve recensies voor hun artistieke aanpak, maar trekken niet allemaal volle zalen. „Het lastige van een klein bedrijf is dat je geen grote bedragen in marketingcampagnes kunt steken. Maar de waardering van de mensen die de kwaliteit ervan herkennen, maakt veel goed.”

2019 (1) Hartinfarct

Tijdens hun zomervakantie in Griekenland krijgt haar man Tom hartproblemen. „We waren op Samos. Daar kreeg hij last van druk op zijn borst en voelde hij zich misselijk. Hij dacht dat hij te veel had gegeten, maar ik vertrouwde het niet en nam hem mee naar het ziekenhuis.”

„In de wachtkamer kreeg Tom een hartinfarct. Gelukkig was er een goede cardioloog, die hem met een klein vliegtuigje naar een ziekenhuis in Athene stuurde. Daar hielpen chirurgen hem weer op de been. Na een week konden we naar huis en na drie maanden rust kon hij gelukkig weer aan het werk.”

2019 (2) Scherpe randjes

Met haar dochter Amy en pianist Eelco Menkveld speelt ze ’Generations’. Amy studeerde cum laude af in de richting klassieke zang en muziektheater aan het Fontys Conservatorium. Zij droomt van een loopbaan als operazangeres. Dat was even slikken voor musicalmoeder Janke. „Toch snap ik dat ze voor de opera kiest. In musicals gaat het veel meer om het verhaal en liggen de karakters en types vaak vast, terwijl je bij opera veel meer je eigen stempel op een rol kan drukken.”

In hun gezamenlijke show vertolken ze bekend repertoire uit beide genres, om tussendoor de relatie tussen moeder en dochter te belichten. „Als er scherpe randjes tussen ons naar boven komen, werkt de muziek weer als vredesstichter en verbinder. Het publiek herkent niet alleen de liedjes, maar ook de situaties.”

2030 Rustig aan

Wat doet ze over pakweg tien jaar? „Iets in de theaterwereld. Maar of ik dan nog producente ben, vraag ik me af. Het komende half jaar wil ik het even rustig aan doen, want ik heb het veel te druk gehad. Ook het hartinfarct van Tom heeft me op scherp gezet. Dan besef je dat het tijd wordt om vooral dingen te doen die je leuk vindt. Ik zit nu in commissies omdat ik me wil inzetten voor het vak, maar ik merk dat ik liever zing dan vergader. Daarom zou ik straks graag weer vaker op het toneel willen staan.”

Meer nieuws uit Lifestyle

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.