Premium

Petersen en Van Joolen maken biografie over de op 21-jarige leeftijd overleden autocoureur Wim Loos

Petersen en Van Joolen maken biografie over de op 21-jarige leeftijd overleden autocoureur Wim Loos
Autocoureur Wim Loos en zijn Alfa Romeo in 1967.
© Foto Hollandse Hoogte/Spaarnestad Photo
Zandvoort

Op het nationale autosportmonument bij de ingang van het circuit van Zandvoort staan de namen van 27 coureurs te lezen. Grootheden als Jeroen Bleekemolen, Jan Lammers en Max Verstappen prijken in het rijtje. De naam van Wim Loos ontbreekt. De veelbelovende racecarrière van de talentvolle Zandvoortse jongeling was te kort en zijn titels te bescheiden om in het grijze natuursteen te worden gebeiteld.

Toch mag Loos die in 1967 op 21-jarige leeftijd verongelukte tijdens de 24 uur van Spa Francorchamps niet worden vergeten. Dat vinden oud-speaker Rob Petersen van het circuit van Zandvoort en de Haarlemse journalist Olof van Joolen. De twee leverden onder de titel ’Wim Loos, de onvervulde belofte van een natuurtalent’ (uitgeverij stichting autosport.nl) een rijk geïllustreerde biografie af.

De manier waarop Wim Loos met de autosport in aanraking komt is identiek aan het verhaal van dorpsgenoot Jan Lammers. In beide gevallen is het anti-slipschoolhouder/autocoureur Rob Slotemaker die een extreem racetalent ontwaart in de tieners. Zo’n tien jaar voordat Jan Lammers zich als baanspuiter meldt bij de anti-slipschool, scharrelt Wim Loos er rond. Direct wordt duidelijk dat het Zandvoortse jochie kan lezen en schrijven met de gemotoriseerde vierwielers.

Slotemaker kneedt het talent en brengt hem voorzichtig in aanraking met de Nederlandse autosport. In oktober 1964 rijdt de achttienjarige Loos zijn eerste race op Zandvoort in een Ford Lotus Cortina. Hij wordt eerste in zijn klasse en tweede overall.

Uit indringende gesprekken met zus Sina Loos en Joke van der Straaten die zich vlak voor het fatale ongeluk had verloofd met Wim, wordt duidelijk hoe de jonge Zandvoortse coureur in elkaar stak. Andere geïnterviewden zoals autosport-coryfeën Hans Deen en de onlangs overleden Ben Pon geven commentaar op de invloed die Rob Slotemaker had op de jonge Wim Loos. De blonde Zandvoorter die in 1979 op het race-asfalt verongelukte, komt niet altijd even positief uit de verf.

Want als Loos in 1966 de kans van zijn leven krijgt doordat Ben Pons Racing Team Holland hem voor een serie internationale wedstrijden een stoeltje aanbiedt in één van de twee zeer tot de verbeelding sprekende Porsches 906 (de andere bolide krijgt Gijs van Lennep toegewezen), steekt Slotemaker - ook hij is als coureur aan RTH verbonden - daar hardhandig een stokje voor.

Aanleiding is een sluimerend conflict met Pon dat ineens ontvlamt. Slotemaker keert Racing Team Holland de rug toe en eist van protegé Wim Loos dat hij hetzelfde doet. Het jonge talent volgt gedwee en gooit aldus zijn eigen glazen in. In plaats van als Porsche-rijder te rijpen in prestigieuze internationale wedstrijden, blijft Loos namens het inderhaast opgezette team Slotemaker in Nederland zijn rondjes rijden.

In de vroege zomer van 1967 lijkt Loos een nieuwe kans te krijgen op een doorbraak. In het najaar mag hij in Italië een Formule 1 Ferrari komen testen. Een maand na het ontvangen van het mooie nieuws is het ineens voorbij. In de nacht van 22 juli 1967 verongelukt Wim Loos in een Alfa Romeo GTV op Spa Francorchamps. Zandvoort is een held in wording verloren. Niet veel later wordt Jantje Lammers door Slotemaker ontdekt.

Meer nieuws uit Sport Haarlem

Meest gelezen