Premium

Appelmoes koken of Spaanse lidwoorden: basisschool De Dijk de eerste school in Den Helder met naschoolse activiteiten

Appelmoes koken of Spaanse lidwoorden: basisschool De Dijk de eerste school in Den Helder met naschoolse activiteiten
Isabel, Sana en Lilian (vlnr) tijdens de kookles.
© Foto George Stoekenbroek
Den Helder

,,Hmmmmmm, het ruikt naar appeltaart en daar ben ik dol op’’, zegt Isabel Gouwenberg (10) met enige gelukzaligheid terwijl ze in de pan met appelstukjes staat te roeren.

De groep 6-leerlinge van basisschool De Dijk wacht tot het prutje van appels, suiker en kaneel gaat koken. ,,Daarna ga ik het hiermee pureren tot appelmoes’’, wijst ze naar de staafmixer die naast haar op het aanrechtblad staat. ,,Ik heb thuis al eens appelmoes gemaakt, maar toen was het gaatje van de verpakking van het kaneelpoeder te groot en smaakt de moes te veel naar kaneel’’, vertelt ze lachend.

Met negen anderen worden appels geschild, gekookt en gepureerd. Er wordt patat gemaakt en de afwas moet worden gedaan. Isabel is jarig en toch is ze na schooltijd nog in het schoolgebouw aan het Heiligharn te vinden. Zo leuk vinden veel leerlingen de naschoolse activiteiten waarmee De Dijk dit schooljaar is gestart. Met de invoering van het continu rooster kwam er tijd vrij in de middag. Tijd die De Dijk invult met naschoolse bezigheden voor alle leerlingen. Het is de eerste school in de gemeente Den Helder die dit aanbiedt.

Kinderyoga

Leerlingen kunnen zich inschrijven voor een activiteit. Zes weken voor vijftien euro. Wie wil, kan op maandag, dinsdag en donderdag deelnemen. Aan kinderyoga, bootcamp, Spaans of gezelschapsspelletjes. Want terwijl Isabel in de pan roert, staat buiten in de regen onder leiding van een vader een groep te bootcampen en er is yoga in de gymzaal, En boven volgen Tara Darphorn (12) en Alisha Otten (11) Spaanse les. En in de volgende periode bevat het aanbod salsa dansen, zaalvoetbal, freerunning portretschilderen en drummen. ,,We hoeven dit niet te doen, maar willen iets extra’s doen’’, vertelt Marjan Huitinga, een van de initiatiefneemsters. ,,We zijn een ondernemende en sportieve school. We zijn dit schooljaar begonnen. In het begin keek men even de kat uit de boom. Nu doen er deze periode negentig leerlingen mee aan de naschoolse activiteiten.’’

,,Werkdruk? Ik wist dat je daarover zou beginnen’’, lacht Huitinga. ,, Juffen en meesters doen hieraan mee, soms in de eigen tijd. Sommige dingen huren we extern in en daarvoor betalen we een kleine vergoeding. Maar we maken ook gebruik van ouders.’’

Zoals Cristina, een geboren Mexicaanse en moeder van leerlingen van De Dijk. Zij verzorgt de Spaanse les aan de Tara en Alisha. Huitinga: ,,En ze spreekt ook nog eens vloeiend Japans. Dat staat volgende keer op het programma.’’

Deze middag is het nog Spaans met de twee leergierige groep 8-tieners. Die druk doende zijn met de Spaanse lidwoorden, kleuren en dieren. Zonder moeite dreunt Tara het getal 1979 in het Spaans op. Alisha: ,,We gaan volgend jaar ook naar het vwo, als het goed is. Na school oefenen we ook al met Frans. ’’ ,,Waarom we dit doen?’’. herhaalt Tara. ,,Mijn vader praat wel eens Spaans aan tafel en ik wil hem kunnen verstaan.’’

De nieuwigheid is zo’n doorslaand succes dat vader en bootcamptrainer Marcel Eckhardt de coördinatie van de activiteiten heeft overgenomen.

Meer nieuws uit Den Helder e.o.

Meest gelezen