Premium

KLM Groep start onderzoek naar blootstelling van personeel aan giftige chroom-6. ’Grote zorgen bij werknemers’, aldus vakbond

KLM Groep start onderzoek naar blootstelling van personeel aan giftige chroom-6. ’Grote zorgen bij werknemers’, aldus vakbond
SCHIPHOL

De KLM Groep start een uitgebreid onderzoek naar blootstelling aan het giftige chroom-6. Dat zou afgelopen jaren kunnen zijn gebeurd in de werkplaatsen waar vliegtuigen worden onderhouden. Veel werknemers zijn ongerust ondanks veiligheidsmaatregelen.

De vakbonden hebben de vliegmaatschappij een duwtje in de goede richting gegeven, zegt bestuurder Jan van den Brink van FNV Luchtvaart. „Op de werkvloer zijn er grote zorgen, maar we moeten eerst gedetailleerd in kaart brengen wie waar in welke mate risico’s hebben gelopen ziek te worden. Daarna gaan we vragen om schadevergoedingen.”

Volgens KLM is sprake van een onafhankelijk onderzoek. Dat betwijfelt Van den Brink. „Daarom hebben we geëist dat een externe toetsingscommissie boven de onderzoekers komt te staan, met onder meer een RIVM-expert.”

Hij schat dat mogelijk een paar duizend KLM’ers in het verleden zijn blootgesteld aan te veel chroom-6.

„Onduidelijk is of KLM dat smerige goedje nu nog ergens gebruikt en welke veiligheidsmaatregelen zijn getroffen. Dat moet het onderzoek uitwijzen. Het gaat KLM hoe dan ook miljoenen aan compensatie kosten”, aldus Van den Brink.

Chroom-6 kan verwerkt worden in onder meer hout, leer, staal, cement, metaal, verf en plastic. Het biedt extra stevigheid en bescherming tegen corrosie. In de vliegtuigindustrie kan het vrijkomen bij onder meer het schuren, snijden, verspanen of lassen van oppervlaktes met chroom-6 houdende verf.

De KLM Groep wil volgens een woordvoerder inzichtelijk krijgen hoe, in welke dosering en op welke wijze in het verleden sprake was van blootstelling aan chroom-6. „Alleen onderhoudsmensen met bepaald werk kunnen in aanraking komen met chroom-6.”

Blootstelling is volgens hem dan ook beperkt tot specifieke functies bij de onderdelen KLM Engineering & Maintenance, inclusief Transavia, het Regional Jet Center en Martinair.

KLM wil nog niet inhoudelijk ingaan op een eventuele compensatieregeling. „Daar wordt aan gewerkt. Het uitgangspunt is dat deze regeling ook gaat gelden voor medewerkers die al uit dienst zijn, of de komende jaren uit dienst gaan.”

Meer nieuws uit Haarlem

Meest gelezen