Premium

Bezwaar Castricum tegen proef met een vaste nachtelijke landingsroute: ’Alle vliegherrie komt op bord van Castricum-Noord en Limmen’

1/2
Castricum

De Castricumse wethouder Paul Slettenhaar heeft grote bezwaren tegen een proef om al het nachtelijk vliegverkeer richting de Zwanenburglaan over een vaste route te laten lopen. Daardoor concentreert de herrie zich op Castricum-Noord en Limmen.

Hij is vooral boos omdat de Omgevingsraad Schiphol een persbericht de deur uit heeft gedaan waarin staat dat de luchtvaartsector en de regio IJmond-Alkmaar maatregelen nemen tegen de hinder. Het persbericht suggereert dat alle betrokkenen er achter staan.

Dat is niet het geval, aldus Slettenhaar. De regiovertegenwoordiger van IJmond-Alkmaar, de Velsense wethouder Sebastiaan Dinjens, heeft in het overleg de bezwaren van Castricum tegen de proef naar voren gebracht. Voorzitter Pieter van Geel van de Omgevingsraad Schiphol, zei daarop in hetzelfde overleg ’niet te kunnen concluderen dat we het allemaal eens zijn’.

In de nieuwe maatregel komen de nachtvluchten niet meer in een brede waaier binnen, maar houden ze één strak afgebakende landingslijn aan.

Glijvluchten

Deze door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) gepresenteerde vaste route betekent minder spreiding van het luchtverkeer over het gebied richting de Zwanenburgbaan. Er wordt een innovatieve techniek toegepast: de zogenoemde gekromde eindnadering. Daarnaast vindt op de route de landing met een glijvluchten plaats. De nieuwe nachtnadering van de Zwanenburgbaan kan vanaf de zomer van 2020 toegepast worden.

Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en de kern Castricum hebben er voordeel van. Voor Castricum-Noord/Bakkum en Limmen betekent het geen verlichting: het vliegverkeer concentreert zich in dit voorstel boven dit gebied.

Pudding

Slettenhaar: ,,Ze hebben mij uitgenodigd en ik heb in zo’n simulator gezeten. Op basis van berekeningen wordt de hinderreductie vastgesteld. Maar het gaat ook om de perceptie van hinder. Ik weet hoe het gaat met Schiphol en één ding is belangrijk: The proof of the pudding, is in the eating. Ze kunnen nog zoveel berekenen, maar het gaat om de werkelijke situatie. Dus als je zo’n proef doet, dan moet de overlast gemeten worden. Met luistervinken op daken, mensen die via een website ervaren hinder aangeven et cetera. Straks krijgen Noord-Castricum en Limmen alle herrie van de hele regio op hun bord.’’

Vliegtuigen die over minder woningen vliegen, leveren minder klachten op. Dat zou zomaar weer tot extra groeiruimte voor Schiphol kunnen leiden. Slettenhaar: ,,Zo achterdochtig wil ik niet zijn. Maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.’’

Dinjens heeft aangegeven dat ’Castricum zich zal beraden op verdere stappen’ als de proef toch doorgaat zonder belevingsonderzoek. Slettenhaar hoopt dat het zover niet komt: ,,Pieter van Geel, de kersverse interim-voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol, is een diplomaat.’’

Meer nieuws uit Kennemerland

Meest gelezen