’Schiphol kan terug naar 403.000 vluchten’

’Schiphol kan terug naar 403.000 vluchten’
Schiphol

De luchthaven Schiphol kan krimpen met bijna 100.000 vluchten zonder schade aan de Nederlandse economie. Het levert juist gezondheidswinst op en de woningbouw in de Randstad kan worden vlot getrokken.

Tot die conclusie komen de Werkgroep Toekomst Luchtvaart en Mobilisation for the Environment (MOB). Laatst genoemde groep heeft onder aanvoering van Johan Vollenbroek het stikstofbeleid van de overheid onderuit gehaald via de Raad van State.

MOB meent dat Schiphol een vergunning had moeten hebben in het kader van de Wet natuurbescherming. De vluchten vanaf Schiphol hebben invloed op de natuurgebieden. MOB meent dat zonder die vergunning de luchthaven terugvalt op eerdere afspraken van 403.000 vluchten. Ofwel, er is een krimp nodig van bijna 100.000 vluchten. Het ministerie heeft MOB laten weten pas op 1 april 2020 met een reactie te komen op de krimpeis. Vollenbroek wil niet zolang wachten en geeft het ministerie tot 6 januari de tijd voordat rechtszaken worden aangespannen.

De Werkgroep Toekomst Luchtvaart heeft alvast gekeken of Schiphol wel zoveel vluchten kan inleveren zonder netwerkschade. Wanneer in de toekomst de vliegtaks geen zeven euro wordt, maar aanzienlijk hoger, dan zullen volgens de werkgroep veel pretvluchten kunnen vervallen. Het aantal Europese vakantievluchten zou omlaag kunnen van 50.000 naar 35.000 en 4.000 intercontinentale vluchten naar niet-economische bestemmingen kunnen eveneens vervallen.

Trein

Verder kunnen 22.000 korte vluchten naar bestemmingen als Brussel, Parijs, Brussel en in Duitsland worden vervangen door de trein. Daarmee blijft het verbindingennetwerk overeind. In de toekomst kunnen er wel nieuwe bestemmingen bijkomen, maar alleen wanneer er aan de ADC-toets wordt voldaan. Ofwel, er is geen redelijk alternatief voor die vlucht, er is een groot economisch of maatschappelijk belang en er zijn voldoende compenserende maatregelen genomen. En met dit hele pakket is opening van Lelystad voor vakantievluchten volgens de actiegroepen helemaal niet nodig.

Minister Cora van Nieuwenhuizen wil echter zo snel mogelijk Lelystad wel openen en wil daarnaast Schiphol juist de ruimte geven om de komende jaren door te groeien van 500.000 naar 540.000 vluchten. Ook de Koepel van Amsterdamse Schipholgroepen komt binnenkort met een rapport waarin zelfs gesteld wordt dat een vermindering naar 375.000 vluchten nauwelijks invloed heeft op de economische groei.

Meer nieuws uit Amsterdam

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons