Premium

Eh, wat doen die leraren tussen de lassers? Docenten uit regio West-Friesland, Alkmaar en Amsterdam doen in de Noordkop inspiratie voor hun ’technasium’ op

Eh, wat doen die leraren tussen de lassers? Docenten uit regio West-Friesland, Alkmaar en Amsterdam doen in de Noordkop inspiratie voor hun ’technasium’ op
Zes docenten nemen een kijkje bij Zeestad Staal in Den Helder: een nieuwe opdrachtgever voor hun leerlingen?
© Foto George Stoekenbroek
Den Helder

Lassers stappen langs de vonken en om de wirwar van spullen heen: stalen buizen, oude fietsonderdelen, metalen deksels. En midden in de loods van Zeestad Staal in Den Helder staan ook... Zes leraren.

Leraren? Jazeker. Uit Hoorn, Alkmaar, Castricum, Amsterdam. Vandaag zijn ze een dagje op visite in de Kop van Noord-Holland. Zeestad-eigenaar Raymond Groen is een van de ondernemers die de regio deze dag van haar beste kant moet laten zien, met oog op de stagiairs en werkkrachten van de toekomst. En eigenlijk geldt dat andersom ook, vertelt Yolanda Benjamins van OSG West-Friesland in Hoorn. „De opdrachtgevers laten ons zien wat zij te bieden hebben, en wij laten hen zien wat onze school te bieden heeft.”

Ze is op bezoek bij de staalmeesters in verband met de technasium-lessen op haar school. Want behalve dat ze lerares natuur- en scheikunde is, geeft ze ook nog ’o&o’.

Ho, wacht even. Technasium? O&o? Benjamins legt het even uit. Leerlingen op verschillende middelbare scholen in Nederland kunnen het ’technasium’ volgen. Die keuze kunnen ze maken na een oriëntatiejaar in de brugklas. Of, zoals op haar school het geval, gelijk wanneer ze beginnen met het middelbare onderwijs.

Het technasium bestaat uit het vak o&o: onderzoek en ontwerpen. Tijdens projecten van acht à tien weken gaan de leerlingen in groepjes aan de slag met een echt probleem in opdracht van een echt bedrijf. „Een klas is nu bijvoorbeeld bezig met het herinrichten van het stationsplein in Hoorn. Dan moeten ze zich eerst afvragen: wat willen mensen nu eigenlijk? En we zijn op excursie geweest naar station Alkmaar en Zaandam om te kijken hoe ze dat daar aangepakt hebben.”

Die praktijkaanpak motiveert de leerlingen. „Je merkt dat wanneer een opdrachtgever niet langskomt, dat het dan echt veel minder leuk is voor ze. Het moet écht zijn.”

Kleuters

Richard Wiggers, docent natuurkunde en o&o op het Bonhoeffer College in Castricum heeft net zijn eerste project achter de rug. En dat was best even wennen. „Ik moest me echt inhouden. Ik wil graag dingen uitleggen, maar hier het is de bedoeling dat de leerlingen zelf dingen ontdekken, vragen, plannen en oplossingen zoeken. Zo komen ze er het beste achter waar hun interesse ligt en dat maakt het juist zo krachtig.”

Eh, wat doen die leraren tussen de lassers? Docenten uit regio West-Friesland, Alkmaar en Amsterdam doen in de Noordkop inspiratie voor hun ’technasium’ op
In totaal kwamen er vijftig leraren op bezoek in de regio.
© Foto George Stoekenbroek

Op het technasium is niet het eindproduct het uitgangspunt, maar de ontwikkeling van de leerlingen. Wiggers: „Wij hebben bijvoorbeeld een project met kleuters. De opdracht is om uit te zoeken hoe je in de kleuterklas natuurkundige principes kan bijbrengen door het maken van practicummateriaal. Het leuke is: onze leerlingen leren juist weer van die kleuters. Die zijn heel nieuwsgierig, en dat zijn onze leerlingen meestal een beetje verleerd.”

Meesterproef

De rondleiding gaat verder naar de plek waar de fietsen van Zeestad Staal in elkaar worden gefabriceerd. Een roestige Postcodeloterij-fiets staat op z’n kop op de vloer. Die wordt straks uit elkaar gehaald en weer helemaal opnieuw in elkaar gezet, gelast en door de poedercoatstraat gehaald. Dan is-ie weer spiksplinternieuw.

Lekker technisch dus. Toch hoef je echt niet per se een ster in techniek te zijn voor het technasium. Lerares Lonneke van den Brink van het Dalton College in Alkmaar komt bijvoorbeeld ook helemaal niet uit de bèta-hoek: naast o&o geeft ze les in beeldende vorming. „Je verkijkt je ook op de naam technasium”, legt collega Benjamins uit. „Je moet gelijk denken aan techniek, met je handen werken. Maar dat hoeft niet altijd. Het gaat vooral om leren samenwerken, projecten aanpakken en onderzoek doen.” De leerlingen benaderen de projecten vaak vanuit een bepaald beroep. „Dan nodigen we ook een expert uit, iemand met dat beroep die meer komt vertellen over zijn of haar werkdag. Zo krijgen de leerlingen een idee hoe zoiets gaat. Anders blijft het zo’n ver-van-hun-bedshow.”

Uiteindelijk doen de leerlingen in hun laatste jaar een ’meesterproef’. „Die duurt het hele schooljaar. Ze moeten zelfstandig op zoek naar een opdrachtgever, zelf een project verzinnen en zelf een expert regelen.”

Overal kansen

En, wat vinden de leraren van de Noordkop? Is Zeestad Staal een geschikte plek hun leerlingen? Als het aan Jessica de Graaf van het St. Michaël College in Zaandam ligt wel. „Ze mogen hier ook gewoon overal rondlopen, dat is wel anders dan bij die enorme bedrijven.”

Wat voor project het gaat worden, dat is nog de vraag. Tijdens het bezoek is het zestal overdonderd door alle bezigheden van Raymond Groen van Zeestad Staal: naast de staalbewerking is er bijvoorbeeld ook een houtafdeling, een fietsenmakerij, een restaurant met keuken waar medewerkers het horeca-vak leren (’er moet toch elke dag groep eten’) en zelfs een bed and breakfast (’en wie maakt die ontbijtjes weer? Juist’). Groen ziet overal kansen. Misschien dat de leerlingen kunnen helpen met zijn volgende project: een showroom.

Wiggers wacht het nog even af. „Ik heb nog zo veel ideeën voor projecten. Ik heb het idee dat deze man alle oplossingen voor zijn bedrijf zelf al zo bedenkt. Eigenlijk hopen we dat onze leerlingen een beetje worden zoals hij.”

Achtergrond: Scholen

Waar kun je dat eigenlijk volgen, het technasium? In Noord-Holland is dat tot nu toe mogelijk op zeven scholen: het Bonhoeffer College (Castricum), Dalton College (Alkmaar), Damstede Lyceum (Amsterdam), Jan Arentsz (Alkmaar), Metis Montessori Lyceum (Amsterdam). OSG West-Friesland (Hoorn) en St Michaël College (Zaandam).

Achtergrond: Deur open

Technische bedrijven in de Noordkop openden gisteren hun deuren voor docenten. Tijdens dit initiatief van Tech@Connect hebben de leerkrachten kennisgemaakt met diverse technische bedrijven in de regio. Het einddoel? Jongeren betrekken in projecten bij bedrijven en uiteindelijk enthousiast maken voor een stage of baan in de Kop. Zo’n vijftig docenten bezochten verschillende bedrijven: Jongejans Luchttechniek, P. Smit B.V., Zeestad Staal, Kustwacht, Dienst Materiële Instandhouding, Koninklijk Instituut Marine, NAM, NIOZ en Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Ook Variopool (Oudkarspel) kreeg docenten over de vloer.

Meer nieuws uit Den Helder e.o.

Meest gelezen