Premium

Oldtimers worden omgebouwd tot stekkerauto’s: zelfs eigenaren van Maserati’s, Aston Martins en Porsches bellen gespecialiseerd bedrijfje in Limmen

1/4
Limmen

Schilder Electric in Limmen blaast (vervuilende) oldtimers nieuw leven in door er stroomauto’s van te maken.

Achter het klepje waar ooit de benzinedop van zijn Volkswagen 1300 uit 1973 heeft gezeten, is tegenwoordig een stekker te vinden. ,,Normaal steek je daar de brandstofslang in, nu is het inpluggen en opladen’’, legt Menno Schilder (42) uit.

Symbolisch

De klassieke, oplaadbare Kever is symbolisch voor zijn passie en bedrijfje. Via Schilder Electric in Limmen bouwt hij oldtimers (’Tot en met de jaren negentig’) om tot stroomauto’s. ,,Het is met die auto in de hoek begonnen’’, wijst hij naar de VW 1300.

,,Achterin heb ik de motor eruit gehaald en daarvoor in de plaats een elektromotor ingebouwd. Onder de voorklep, bij de Kever de kofferbak, zitten vier accu’s uit een Tesla, model S. Achter de achterbank staan er nog twee.’’

Pionierswerk

Schilder, telg uit de bekende Noord-Hollandse familie in de automobielbranche, begint in 2013 aan het project en rondt zijn ’pionierswerk’ naar tevredenheid af.

,,Voor de RDW (keurings- en toelatingsinstantie, red.) was het ook volkomen nieuw, ik heb heel wat ’strubbelingen’ met ze gehad. Er bestaan zelfs richtlijnen voor vanuit de Verenigde Naties, waar elke elektrische wagen aan moet voldoen. Elk voertuig wordt uitvoerig getest, er worden allerlei metingen gedaan en keuringen verricht. Inmiddels is de RDW meer vertrouwd geraakt met stekkerauto’s. Nu gaat het een stuk soepeler.’’

Het elektrificeren van klassieke voertuigen speelde al een poosje in zijn gedachten. ’The Age of Stupid’ heeft hem het doorslaggevende duwtje in de rug gegeven.

Inspiratiebron

De Britse film speelt zich af in 2055. De hoofdrolspeler vraagt zich bij het zien van archiefbeelden uit 2008 af ’waarom mensen de klimaatsveranderingen niet hebben gestopt, toen ze daarvoor de kans hadden’. Voor Schilder is dat een inspiratiebron geweest.

Na zijn eerste ombouwklus dacht Schilder: het is eigenlijk gekkenwerk, dit gaat niemand laten doen. Toch verdient hij er momenteel zijn brood mee.

iDeal

Hij ging aanvankelijk een andere kant op en koos voor een loopbaan in de IT-sector. ,,Ik heb onder meer meegeholpen bij de ontwikkeling van iDeal, voor online betalingen. Nu zit ik toch een beetje in de autobranche.’’

Financieel is er aan elektrificatie van oldtimers voor eigenaren nog geen voordeel te behalen, weet Schilder.

,,Al heb je bijna geen omkijken naar service en onderhoud. Ombouwen kan vanaf 25.000 euro. Toch kreeg ik vorig jaar een telefoontje van iemand, die haar Kever ook elektrisch wilde hebben. Zij maakte daar een filmpje van, sindsdien is het gaan lopen. Dit jaar ben ik toe aan het zesde voertuig, dat is prima.’’

Er zijn zelfs eigenaren van Maserati’s, Aston Martins en Porsches die hem bellen en laten weten dat ze hun voertuig dolgraag willen elektrificeren.

Heiligschennis

,,Dat is eigenlijk heiligschennis. Een Aston Martin DB AR 1, een wagen uit 2003 van drie ton waarvan er een paar honderd op de wereld rijden, heb ik geweigerd. Te modern, uitgerust met boordcomputers. Daar zit te veel risico in.’’

Vanuit milieu-oogpunt is een stekkerauto volgens Schilder wel aan te bevelen. Vandaar dat hij het moet hebben van liefhebbers die daar geld voor willen uittrekken en ondernemingen die zo’n voertuig gebruiken als uithangbord voor zakelijke doeleinden.

Camperbusje

Aannemingsbedrijf Van der Meij uit Velsen liet hem een Landrover elektrificeren om ’schoon’ mee in de duinen te kunnen rijden. Eteck uit Waddinxveen, leverancier van duurzame warmteconcepten, laat een Volkswagen T2 (camperbusje) eveneens ombouwen om het verbruik van fossiele brandstoffen tot nul te reduceren.

Met Noorderpoort in Groningen, een monteursopleiding, werkt Schilder aan een andere VW Kever. ,,Dat is supergaaf, zij doen het spuit- en laswerk, helpen met het installeren van de accupakketten. Wat zij daar aan materiaal en apparatuur hebben, daar wordt menig garagist jaloers van. Het mooiste is dat automonteurs van morgen aan een echt project werken.’’

Oplaadbaar

Een Porsche 914 van zijn vader Siem neemt Schilder ook onder handen. ,,Ik werk veel samen met hem, dus het lag voor de hand om ook zijn wagen oplaadbaar te maken. Begin volgend jaar kan-ie volledig gerestaureerd met 120 pk de weg op.’’

Het Limmer bedrijf krijgt regelmatig aanvragen. Ook een Landrover Defender en Range Rover Classic wachten op hun beurt. ,,Met tien procent van de belangstellenden raak ik in gesprek. Velen zien het bedrag en krabbelen dan toch terug’’, luidt Schilders ervaring.

Gemeengoed

,,De hele elektrische automarkt is zakelijk, veelal lease. Dat slaat door strengere milieu-eisen en groeiend milieubewustzijn ooit om, zodat stekkerwagens deze of de volgende generatie meer gemeengoed worden.’’

,,Oldtimers op stroom worden niet snel een massaproduct. Aan de andere kant zou het zonde zijn als klassiekers in de schuur blijven staan en geen rondje meer mogen rijden. Door te elektrificeren geef je ze een tweede leven. Ze worden als stroomauto lichter en het rijdt veel lekkerder.’’

Brandweer

Een oplaadbare oldtimer moet aan strenge voorwaarden voldoen, benadrukt Schilder. ,,Wij moeten gedetailleerde tekeningen aan de RDW aanleveren, zodat de brandweer bij ongelukken weet waar zij de boel stroomvrij kunnen maken. Accublokken moeten water- en luchtdicht zijn, hoogvoltagekabels zijn altijd oranje.’’

Tesla-accu’s zijn het beste en veiligst, weet hij. ,,In een blok zitten 444 batterijtjes, die los van elkaar zijn gezekerd. Als er eentje gek doet, wordt-ie uitgeschakeld en doet niet meer mee.’’

Dashboard

Onder meer voltage, temperatuur, verbruik en actieradius zijn via een speciaal batterijmanagementsysteem op de mobiele telefoon af te lezen. ,,Een app is het dashboard. Superhandig.’’

Meer nieuws uit Alkmaar

Meest gelezen