Premium

Alkmaar, fluisterstad.Talentfluisteraar Luk dewulf verovert Alkmaar, na Gent en Zwolle al veroverd te hebben.

Alkmaar, fluisterstad.Talentfluisteraar Luk dewulf verovert Alkmaar, na Gent en Zwolle al veroverd te hebben.
Luk Dewulf voor Ronduitdocenten.
© jjfoto.nl / Jan Jong
Alkmaar

,,Het geeft je voldoening om de juiste woorden te vinden en combineren om iets uit te drukken. Woordkunstenaar. Je combineert uiteenliggende ideeën met fantasie tot een nieuw idee. Daar is autonomie voor nodig. Ideeënfontein’’, overpeinst hij.

Het is stiekem confronterend bedoeld voor de schrijver van dit krantenartikel. ,,Ik zie je in het moment zitten, in je hoofd combineer je snel de grappigste manier om iets te zeggen.’’

Luk Dewulf uit Gent is de talentenfluisteraar. Op het grote doek was Robert Redford de paardenfluisteraar. Zoals de Amerikaan met zijn zoete stem tot de wildste paarden door wist te dringen, dringt de zoetgestemde Gentenaar door tot mensen. De Gentse Robert Redford herkent, erkent en benoemt kwaliteiten gezwind. ,,Ik doe het al een jaar of tien’’, knipoogt de pedagoog.

Gebreken ziet hij vast ook, maar hij gaat uit van de positieve kenmerken. Hij is als een imker, met honing vangt hij meer vliegen dan met azijn. Met die honingmethode verovert hij het onderwijs.

Gent, Zwolle, Alkmaar. De fluistersteden, als het aan Dewulf ligt. Het begon in Gent, met een wethouder onderwijs die het fluisteren omarmde. Zwolle is om, als eerste Nederlandse stad. Er volgden talentfluisteraars op vele plekken, zelfs in Curaçao. Nu moet Alkmaar de tweede Nederlandse stad worden die in z’n geheel de fluistermethode omarmt.

Missie

De missie begint bij de scholenstichting Ronduit, die heeft achttien locaties voor basisonderwijs en negen scholen voor bijzonder onderwijs. Het idee is om onderwijzers bij te scholen tot talentfluisteraars. Ruim dertig onderwijzers worden al getraind.

Het enthousiasme is groot bij Ronduit. Het gesprek met de gemeente wordt aangegaan om van Alkmaar officieel fluisterstad te maken. Ronduit denkt aan een traject van vier jaar om het langzaam maar zeker op het gros van de locaties in te zetten. Er zijn nu al twee volle groepen docenten die de training aangaan.

Kwaliteitbewakers Judith Zeeman en Valentina Klein Meulekamp zijn de aanjagers vanuit Ronduit. Er zijn leerlingen die niet altijd even goed meekomen en dat geeft een deuk in het zelfvertrouwen. Leerlingen moeten juist opgebouwd worden, vinden zij. Klein Meulekamp had Dewulf eerder zien spreken. Het Ronduitkoppel wist hem en zijn rechterhand Els Pronk naar Alkmaar te halen.

Essentieel voor talentenfluistermethode is de definitie van talent, geeft Dewulf aan. ,,Wat is talent? Vaak betekent dat ergens goed in zijn. In voetbal, dansen of zingen. Dat is net niet onze definitie. Het gaat er niet om waar iemand het beste in is. De vraag is: ’wat doet een activiteit met jou?’ Gaat het moeiteloos en geeft het voldoening? Dan kom je in de buurt van talent. Het gaat om een activiteit waarbij de tijd vliegt. Je bent fysiek op als je thuiskomt, maar mentaal is de batterij juist opgeladen. Je hebt er de volgende dag weer zin in. Die energie die loskomt is cruciaal. Als je kinderen daar bewust van kan maken, geef je ze veerkracht en weerbaarheid.’’

Talenten

De pedagoog heeft een referentiekader gemaakt. Hij koppelt talenten en kenmerken. Het werkt voor driejarige kleuters, maar ook voor directeuren van bedrijven.

Tot de talenten behoort de ’bezige bij’. ,,Die wil altijd iets doen. Die is het meest ontevreden bij een vergadering. ’Wat had ik kunnen doen in de tussentijd’, denkt hij.’’ Of de ’doordenker’. ,,Tijdens de vergadering zegt hij niets. Hij hoort alles aan. Later als hij naar huis gaat overpeinst hij alles en valt alles op z’n plek.’’

Verschillende combineert hij ook. ,,Er is een kans van één op drie miljoen dat iemand uit dezelfde combinatie bestaat.’’

Via gesprekken komt hij achter de talenten. Het begint met een vraag: ’wat vind je leuk?’ Als iemand z’n schouders ophaalt, vraagt hij door. ,,Wat kijk je op YouTube. Voetbal? Waarom? Waar word je blij van? Winnen? Dan ben je een grenzenverlegger.’’

Er is een keerzijde. ,,In een stresssituatie kan een bezige bij een kip zonder kop worden. De doordenker loopt vast.’’

Het talent moet ook niet een competentie worden, vervolgt de talentfluisteraar. ,,Je kunt ergens goed in zijn, maar het niet leuk vinden. Andersom is niet erg. Het gaat erom dat je iets doet wat je leuk vindt.’’

Meer nieuws uit Alkmaar