Premium

Melding van gijzeling wordt altijd serieus genomen. Zeker op Schiphol

Melding van gijzeling wordt altijd serieus genomen. Zeker op Schiphol
In 2012 werd gedacht aan een kaping bij een Vueling toestel, dat uren langs de Polderbaan stond.
© foto Michel van Bergen
Schiphol

Na een melding van gijzeling of een bankoverval gaan de autoriteiten altijd uit van het ergste. Ook wanneer iemand mondeling laat weten dat er niets aan de hand is. Zo’n mededeling kan immers onder druk van de crimineel worden gedaan.

Bij een bankoverval kan een medewerker simpelweg een knop indrukken, waarna het hele circus bij de politie op gang komt. In het toestel van Air Europa werd woensdagavond per ongeluk de code voor een gijzeling ingevoerd, zo laat de Spaanse maatschappij weten.

Terwijl de eerste passagiers bezig waren aan boord te gaan voor de vlucht naar Madrid, gaf de piloot aan een collega in opleiding instructies over codes die je op de transponder kan invoeren.

Lees ook: Passagiers en crew veilig van boord, kapingsalarm in toestel Schiphol per ongeluk geactiveerd

De transponder is een apparaat dat de gegevens van het toestel doorgeeft aan de luchtverkeersleiding. Websites die vluchten volgen maken hier handig gebruik van. Iedere vlucht heeft immers een unieke code. Het apparaat laat tevens de hoogte en snelheid van een toestel zien.

Wanneer de communicatie-apparatuur niet werkt of gebruikt kan worden, dan kunnen noodoproepen via de transponder worden verzonden. Een algemeen alarm is 7700, problemen met de communicatie-apparatuur is 7600 en bij een kaping is het 7500. Vervolgens moet je ook nog een knop omzetten om het bericht door te sturen.

Blunder

Volgens de maatschappij is per ongeluk de kapingscode verzonden. De marechaussee kan een dag later die versie van het verhaal nog niet bevestigen. Het onderzoek is nog niet afgerond. Maar het activeren had wel tot gevolg dat alle draaiboeken uit de kast werden gehaald. De code kan niet door de piloot zelf worden uitgezet, want anders zou een kaper dat ook kunnen doen of daartoe opdracht geven.

Melding van gijzeling wordt altijd serieus genomen. Zeker op Schiphol
Interne mededeling marechaussee Schiphol.

Dat serieus nemen van een melding geldt ook bij een bankoverval of zoals in augustus 2012 toen een toestel van de Spaanse prijsvechter Vueling geen contact legde met de luchtverkeersleiding. Daarop werd het protocol voor een mogelijke kaping in werking gesteld.

Zo werden twee F-16’s ingeschakeld om het toestel te identificeren en contact te krijgen met de bemanning. Onder begeleiding van de straaljagers werd later de geplande landing op de Polderbaan ingezet.

Alleen moest het vliegtuig toen lange tijd langs de baan blijven staan. Hulptroepen waren inmiddels opgetrommeld: politie, brandweer en veel ambulances. Het toestel werd omsingeld. En hoewel passagiers al via berichten en telefoon lieten weten dat er niets aan de hand was, bleef de situatie buiten gespannen. De alarmstaat werd ook toen pas ingetrokken nadat in het toestel was gecontroleerd dat er van een kaping echt geen sprake was.

Rekening

Ook woensdag duurde het bijna twee uur voor passagiers en crew van boord waren gegaan. De complete D-pier was toen al ontruimd. Brandweer en ambulances stonden in de omgeving gereed. Politie en marechaussee hadden het toestel omsingeld en controleerden bij de gate alle passagiers. Veel inzet, maar de veiligheidsregio zal geen rekening sturen naar Air Europa. De maatschappij vindt alle ophef overdreven en zal de ’blunderende’ piloot niet straffen voor de fout.

Melding van gijzeling wordt altijd serieus genomen. Zeker op Schiphol
De afgesloten D-pier.
© foto Inter Visual Studio

Kapingen komen de laatste jaren steeds minder voor. Na de aanslag op het WTC in New York zijn de veiligheidscontroles op luchthavens steeds verder aangescherpt. Op Schiphol werd in 1973 voor het eerst een vliegtuig gekaapt: een Boeing 747 van KLM met 250 passagiers. Pas na drie dagen rondvliegen in het Midden-Oosten werden de passagiers vrijgelaten. Een jaar later staken kapers na hun landing op Schiphol het toestel in brand nadat iedereen al van boord was.

Meer nieuws uit Amsterdam

Meest gelezen