Premium

Barones (102) bezoekt haar eigen ’witte blouse-portret’ in Singer Laren: ’Haha, ik lijk net Máxima’

Barones (102) bezoekt haar eigen ’witte blouse-portret’ in Singer Laren: ’Haha, ik lijk net Máxima’
De 102-jarige Aimée, barones van Hövell van Wezeveld en Westerflier bij haar portret in Singer Laren.
© Foto’s: Studio Kastermans/Leon Dakkus
Laren

„Kijk tante Aimée, er liggen nog kruimels op tafel. Dat hebben we niet goed schoongemaakt”, grapt fotograaf Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier en Wezeveld. Tante, 102 jaar oud, werpt een vluchtige blik op het levensgrote zwartwit portret van zichzelf dat prominent aan een van de wanden van Singer Laren prijkt. De hoogbejaarde barones is even meer bezig met de persfotograaf en alle andere nieuwsgierigen die om haar en de geëxposeerde foto heen zwermen.

Al die belangstelling, ze lijkt het reuze interessant te vinden. Ze giechelt een beetje besmuikt als, behalve de persfotograaf, ook andere bezoekers van de expositie ’The White Blouse’ in het Larense museum de kans aangrijpen om die bijzondere ontmoeting tussen foto en gefotografeerde vast te leggen. ,,Haha’’, brengt ze wat verlegen uit, ,,ik lijk net Máxima zeg.’’

Als de belangstelling wat is geluwd, krijgt Marie-Jeanne Hövell de kans haar tante Aimée, barones van Hövell van Wezeveld en Westerflier, de portrettenserie waaraan ze acht jaar heeft gewerkt, beter te laten zien. Bij alle portretten, van de meest uiteenlopende mensen, volgt een toelichting. ,,Kijk, dit is Qian Liu uit China. Zij is eerste soliste bij Het Nationaal Ballet. Vorige week kwam zij naar de expositie kijken met haar moeder, die daarvoor was overgevlogen vanuit China.’’

Barones (102) bezoekt haar eigen ’witte blouse-portret’ in Singer Laren: ’Haha, ik lijk net Máxima’
Fotograaf Marie-Jeanne Hövell leidt haar tante Aimée rond over de expositie ’The White Blouse’.
© TON KASTERMANS FOTOGRAFIE/LEON D

Wat terugkomt op al die portretten is de witte blouse, die gedragen of vastgehouden wordt. Een blouse uit het begin van de vorige eeuw, zo heeft een kostuumdeskundige van het Rijksmuseum vastgesteld. Marie-Jeanne van Hövell kreeg hem ooit van haar moeder. ,,Hij is van een oudtante van me geweest. In 2004 gebruikte ik hem al eens om er een jong meisje in te fotograferen. Maar pas in 2011 pakte ik dat idee weer op en begon te werken aan een serie portretten waarin die blouse een hoofdrol speelt.’’

Een deel van de geportretteerden, zoals prinses Irene en Jort Kelder, worden door tante zonder mankeren herkend. Tante Aimée mag op zeer hoge leeftijd zijn, maar de oud-kinderpsychologe staat nog stevig in de samenleving van nu. En een bezoek aan een tentoonstelling is voor haar niets bijzonders. ,,Ja’’, vertelt ze als de rondleiding ten einde is, ,,ik bezoek nog regelmatig musea. Tegenwoordig doe ik dat met de mensen uit het huis waarin ik sinds twee jaar woon. ’’

En de expositie van haar nichtje, wat vindt ze ervan? Het antwoord is kort: ,,Fantastisch.’’ Toen Marie-Jeanne bij haar kwam om haar portret te maken, had ze geen idee gehad wat nou precies de bedoeling was. ,,Maar ik dacht, ’als jij dat nou zo leuk vindt’ vooruit dan maar’.’’ Over het resultaat van die sessie is zij wat ambivalent: ’’Het is wonderlijk en wel. De foto is zo groot en je ziet al die dikke aderen op mijn handen.’’ Ze kan echter niet verhullen dat ze geniet van alles wat er gebeurt. ,,Moet je eerst honderd zijn geworden om zoveel mooie dingen mee te maken.’’

Meer nieuws uit Gooi

Meest gelezen