Deskundigen in programma Zembla: ’Containerschip MSC Zoe raakte de zeebodem boven de Wadden’

Roel van Leeuwen
Den Helder

De MSC Zoe, die op nieuwjaarsavond 342 zeecontainers verloor, heeft boven de Wadden de zeebodem geraakt. Die conclusie trekken deskundigen in het tv-programma Zembla op basis van een reconstructie. Daaruit blijkt dat het schip meer dan dertig graden slagzij maakte.

,,Het schip is zestig meter breed. Met dertig graden slagzij neemt de diepgang zeker met 15 meter toe. Dan moet ie ‘gestoten’ hebben, de grond hebben geraakt.’’ Dat concludeert Klaas Reinigert, oud directeur van bergingsbedrijf Smit Tak en voormalig adviseur van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.

Oud-loods Gerrit Terpstra onderschrijft de conclusie: ,,Ik denk dat door de weersomstandigheden en de extreme slingeringen, het schip de bodem heeft geraakt.” Terpstra wijst op de ondieptes in de route die de MSC Zoe voer, met name die boven Terschelling: ,,Er zijn daar stukken van maar 17 meter diep en zelfs van 16,4 meter.’’

De programmamakers legden contact met bemanningsleden van de MSC Zoe. Eén van hen vertelt dat het schip meer dan dertig graden slagzij maakte op de avond van de ramp: ,,Twee of drie keer rolden we heel heftig, zo’n vijfendertig graden. Ik was bang om dood te gaan.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Andreas Latz, geestelijk verzorger van het zeemanshuis in Bremerhaven, was aan boord van de Zoe toen het schip in Bremerhaven aan de kade lag: ,,Ze waren opgelucht dat er geen gewonden waren gevallen. Sommige bemanningsleden hebben doodsangsten uitgestaan. Ze zeiden tegen me dat ze die nacht een paar keer dachten dat ze de dageraad niet meer zouden zien.”

Containerschepen kunnen, op weg naar de Duitse havens, kiezen uit twee routes, de noordelijke ‘diepwater route’ en een ondiepere zuidelijke, dicht langs de Waddeneilanden. Vrachtschepen nemen standaard de zuidelijke vaargeul omdat die korter is.

Dat zou volgens bergingsexpert Klaas Reinigert kunnen veranderen: ,,Als het schip de grond geraakt heeft, dan is misschien die route niet meer veilig.” Rederij MSC ontkent dat de MSC Zoe de zeebodem heeft geraakt. Wel stuurt MSC z’n containerschepen inmiddels via de noordelijke route.

De Kustwacht in Den Helder pleit in Zembla voor meer bevoegdheden om het drukke scheepsverkeer boven de Wadden beter te kunnen reguleren. De reportage wordt donderdag om 21.15 uur uitgezonden op NPO 2.

Meer nieuws uit Uitgelicht

Meest gelezen