Premium

Voorkeur voor viertaksrotonde op kruising Visweg en Rijksweg Limmen

Voorkeur voor viertaksrotonde op kruising Visweg en Rijksweg Limmen
De rotonde, met van links naar rechts de Visweg. Rechts van bovennaar beneden de Rijksweg. Het Chinese restaurant staat op de plek van het groene vlak links boven de geplande rotonde.
© Illustratie gemeente Castricum
Limmen

De kans is groot dat het kruispunt van de Rijksweg en de Visweg in Limmen een viertaksrotonde krijgt. Deze variant heeft na uitgebreid onderzoek de voorkeur van het college van b en w.

Op dit moment ligt er nog een ’gewone’ kruising; geen verkeerslichten of rotonde, en dat is voldoende. Maar in de komende jaren wordt veel extra verkeer verwacht. Met de aanleg van het Limmense deel van de nieuwbouwwijk Zandzoom komen er honderden huizen bij in het noordelijk deel van Limmen. Een groot deel van deze nieuwe bewoners zal gebruik maken van de Visweg. Bovendien is iets ten zuiden van de Visweg, achter het bedrijf van Jacob Hooy, een supermarkt in aanbouw die het nodige verkeer aantrekt. Tenslotte verwacht het college op termijn op dit deel van de Rijksweg meer verkeer als de aansluiting van Heiloo op de A9 er ligt.

De voorkeursvarianten van de gemeente Castricum wisselden elkaar af: eerst een rotonde, daarna verkeerslichten en nu, mede na verzet van omwonenden, toch weer een rotonde. In de afgelopen maanden is uitgebreid onderzoek gedaan naar de beste oplossing en zijn belanghebbenden gehoord. In het nieuwste voorstel van het college komt nu de viertaksrotonde als beste variant naar voren.

’De viertaksrotonde wordt beschouwd als de meest verkeersveilige variant en zorgt voor een betere bereikbaarheid’, zo staat in het voorstel. ’Hiermee wordt de snelheid van het autoverkeer verlaagd. In combinatie met en aanleg van veilige oversteekplaatsen voor langzaam verkeer wordt dat voor een hogere verkeersveiligheid.’

Veiliger

Een drietaksrotonde mist de oostelijke aansluiting van de Visweg, waardoor afslaan vanaf dat deel van de Visweg naar het zuiden niet meer kan. Daardoor gaan automobilisten omrijden via de Dusseldorperweg, wat daar weer extra verkeersdruk geeft. Bovendien is een viertaksrotonde veiliger voor langzaam verkeer, blijkt uit het onderzoek. Voor de viertaksrotonde is ook de meeste steun van de belanghebbenden; 80 procent van de aanwezigen op de laatste studieavond heeft het liefst deze variant, melden de onderzoekers.

Wel is het een dure variant, omdat de rotonde relatief veel ruimte inneemt. Het is noodzakelijk om de grond van het Chinese restaurant, dat aan de noordwestkant van het kruispunt is gevestigd, aan te kopen. Daarvoor moet, zo staat in het rapport, ’onderhandeld worden’. „Eventuele consequenties worden in afzonderlijke gesprekken met de eigenaren besproken.”

Duurder

In totaal komt de viertaksrotonde 1,2 miljoen euro duurder uit dan begroot. Het stuk grond aan de zuidwestkant is eigendom van bouwmaatschappij BAM en is bedoeld voor woningbouw. Deze plannen zouden sneuvelen bij een drietaksrotonde, maar bij een viertaks is maar een heel klein stukje grond daarvan nodig.

Het voorstel komt nu eerst in een commissievergadering van de gemeenteraad op 21 november. Als de gemeenteraad akkoord gaat, kan begonnen worden met een procedure om het bestemmingplan te wijzigen. De gemeente Castricum probeert de aanleg van de rotonde te laten samenvallen met de reconstructie van de Rijksweg, die voor 2022 is gepland.

Meer nieuws uit Alkmaar

Meest gelezen