Premium

In onderwijszorggroepen van jongekindcentrum De Stip in Alkmaar staan leerkrachten en jeugdzorgwerkers zij aan zij in de klas

1/3
Alkmaar

In jongekindcentrum De Stip in Alkmaar gebeuren bijzondere dingen. Via een speciale aanpak komen kleuters (4-7 jaar) met ontwikkelingsmoeilijkheden tot bloei.

Het jongetje dat geprikkeld wordt door geluiden in de klas krijgt een koptelefoon als geluidsdemper op. Een meisje dat onrustig op haar stoel heen en weer wiebelt, wordt een stressbal gegeven. En een ander jongetje, dat moeite heeft om zich te concentreren, blijft bij de les dankzij wrijven op de rug.

Maatwerk

Maatwerk en extra aandacht voor het kind, dat centraal staat, zijn sleutelwoorden in de drie zogeheten onderwijszorggroepen van De Stip, onderdeel van Stichting Ronduit, en Daghulp Parlan.

Leerkrachten en jeugdzorgwerkers (gezamenlijk team van elf medewerkers) staan sinds anderhalf jaar in lokalen aan de Slochterwaard in Alkmaar zij aan zij in de klas. Om les te geven en persoonlijke ondersteuning aan kleuters te bieden.

Ze worden geobserveerd, gediagnosticeerd en behandeld. Aan gezinnen wordt ook een aanbod voor ambulante hulp gedaan.

Trots

„Er zijn tegenwoordig veel negatieve geluiden over jeugdzorg en onderwijs, zoals financiële - en personeelstekorten. Desondanks denk ik dat wij hier, door een integrale samenwerking en enorme betrokkenheid, iets neerzetten waar grote behoefte aan is en waar we trots op mogen zijn”, stelt Cynthia Bakker-Kamoen uit Spaarndam, directeur van speciale basisschool De Piramide in Alkmaar. De Stip zit onder hetzelfde dak als De Piramide.

„Waar in het speciaal basisonderwijs leerproblematiek bij kinderen leidend is, is in onze onderwijszorggroepen de problematiek divers. Veelal gaat het om moeilijkheden in de sociaal-emotionele ontwikkeling, die leiden tot bepaald gedrag”, vult Agnes van der Veen uit Heerhugowaard, teamleider van De Stip, aan.

Geblokkeerd

„Wordt elders gesignaleerd dat de ontwikkeling van een kind wordt geblokkeerd, maar is de oorzaak niet helemaal helder, dan komen wij in beeld. Gedurende een interventie van maximaal een jaar proberen wij het systeem van een kind in kaart te brengen en het kind te begeleiden.”

Schoolloopbaan

„Het denk- en gedragspatroon te diagnosticeren en te behandelen, om te kunnen komen tot de kern wat precies nodig is om iemand een positieve start van zijn of haar schoolloopbaan te geven. Want daar draait het om: kinderen zo vroeg mogelijk begeleiden naar een kansrijke toekomst. Dat ze sterk genoeg in hun schoenen komen te staan om naar school te gaan en een diploma te halen.”

Leren kan namelijk iedereen, zo staat bij De Stip vast. De een doet dat alleen sneller dan de ander. En die ander maakt misschien kleinere stapjes, heeft veel herhaling, visuele ondersteuning via pictogrammen plus meer rust, structuur en duidelijkheid nodig.

Een laag IQ of juist hoogbegaafdheid, taal-/spraakmoeilijkheden, gedragsproblemen, ingrijpende gebeurtenissen, er zijn tal van redenen waarom kinderen een ontwikkelingsachterstand kunnen oplopen.

Heftige dingen

„Op jonge leeftijd maken zij soms al heel heftige en complexe dingen mee, waardoor ze sociaal-emotioneel geraakt worden. Bij onvoldoende hulp worden ze dan al vaak snel gediskwalificeerd qua onderwijs en dreigen uit te vallen”, weet Parlan-jeugdzorgwerker Elise Lieshout uit Heiloo.

Ze doelt op onder meer oorlog, andere vluchtelingenervaringen, kleuters die getuige of slachtoffer zijn van gewelddadigheden binnen het gezin, uithuisplaatsingen, ziekenhuisopnamen of ongelukken.

Verdrietig

„Door zulke soms traumatische ervaringen kunnen kinderen enorm verdrietig of angstig zijn. Wij steken er veel tijd en energie in om zo’n kleuter individueel, zo passend mogelijk te helpen, een betere basis te geven en min of meer klaar te stomen voor vervolgonderwijs. Dat gebeurde voorheen ook wel met de beste intenties, maar dan los van elkaar. Dat leerkrachten en jeugdzorgwerkers hier vol enthousiasme samenwerken vanuit ieders eigen expertise, kennis uitwisselen, dezelfde trainingen volgen, casuïstiek bespreken en als het moet voor elkaar inspringen, is zeer waardevol. In mijn ogen zelfs een succesformule.”

Het aantal onderwijszorggroepen bij De Stip ligt nu op drie. „We zouden best willen doorgroeien, maar dit is de max. Meer fysieke ruimte is er niet in het gebouw”, stelt directeur Bakker.

„Bovendien staat het personeel niet in de rij. Hiervoor moet je geschikt zijn, deze professionals zijn in staat iets extra’s te bieden. Ze lopen vaak een stap harder, omdat ze beseffen wat zij voor de kinderen betekenen. Het werk vraagt dat iedereen in de lerende stand zit. Bovendien moet je voldoende afstand houden, je niet alle verhalen aantrekken en mee naar huis nemen. Dat valt niet altijd mee.”

Uitval

„Door zo vroeg mogelijk te anticiperen en te bekijken waar een kind vastloopt, hopen we uitval te voorkomen”, zegt teamleider Van der Veen. „We willen zorgen dat een kind een ononderbroken schoolloopbaan krijgt. Dat fundament proberen we te leggen door te zorgen voor een passende plek in het speciale - of reguliere basisonderwijs. Want dat gebeurt regelmatig: dat kinderen opbloeien en toch normaal of zelfs goed blijken te kunnen functioneren.”

De moeder van een Syrisch jongetje, die pas jeugdzorgwerker Lieshout complimenteerde, is daarvan het levende bewijs.

„Dat kind was thuis en op school heel erg ongelukkig, omdat het niet goed Nederlands kon. Hij sliep niet goed, at niet goed. Had moeite met emoties, liet angstig gedrag zien wanneer er sirenes te horen waren. Hij begreep de Nederlandse taal onvoldoende.”

Tranen

„Nu hij in een kleine setting met veel structuur, voorspelbaarheid en extra visuele ondersteuning zit, gaat het goed met hem. Hij oefent nu ook met plezier de taal. Dat haar zoon weer blij is op school, laat zien en vertelt wat hij heeft gedaan, ontroerde zijn moeder enorm. Ze vertelde het met tranen in haar ogen. Ja, dat geeft best veel voldoening.”

Directeur Bakker: „Het mooiste zou zijn als we van al deze kinderen die nu in een onderwijszorggroep zitten over twaalf jaar weten hoe zij het uiteindelijk hebben gedaan en hoe ver zij het hebben geschopt. Daar ben ik best benieuwd naar.”

Meer nieuws uit Alkmaar

Meest gelezen