Premium

Groepsexpositie ’Die Wahlverwandtschaften’ ademt grote verbondenheid Vishal-kunstenaars

Groepsexpositie ’Die Wahlverwandtschaften’ ademt grote verbondenheid Vishal-kunstenaars
Vishal-curator Margreet Bouman naast ’Caves’ van Els Hoekstra: ,,Ik wil niet dat de kijker alleen maar denkt ’leuk’ of ’niks aan’.’’
© foto United Photos/Paul Vreeker
Haarlem

De Vishal als ruimte voor beeldende kunst is tijdens en rond het Kunstlijnweekeinde bij uitstek geschikt voor een ledententoonstelling van de gelijknamige kunstenaarsvereniging.

Jarenlang was aan de Grote Markt 20 de overzichtsexpositie van deelnemers aan de kunstmanifestatie te zien. Die is inmiddels uitgeweken naar Kunst centrum Haarlem. Nu profileren leden van De Vishal zich onder de naam ’Die Wahlverwandtschaften’ in de Vishal.

Wat ligt ten grondslag aan keuzes van mensen als zij relaties met elkaar aangaan? Dat vroeg Johann Wolfgang von Goethe zich ooit al af in zijn roman uit 1809. Hij realiseerde zich denkelijk toen niet dat curator Margreet Bouman van de Vishal er twee eeuwen later het thema in zou vinden voor de ledenexpositie.

Onderlinge aantrekkingskracht

Bouman: ,,Dit is de tweede ledententoonstelling die ik mag maken. Wat ik wil, is dat er meer gebeurt dan zomaar schilderij naast schilderij of tekening naast tekening. Dat de kijker alleen maar denkt ’leuk’ of ’niks aan’. Ik vind het een uitdaging om hem of haar net even iets langer te laten kijken. Daarom is de opzet dat telkens drie leden met elkaar een artistieke relatie met elkaar aangaan. op basis van een onderlinge aantrekkingskracht, waarvoor misschien ook in de kunsten een chemisch proces of een chemische reactie de basis vormt. Die boodschap schuilt ook in Komrij’s bewerking van Goethes roman in zijn toneelstuk met de toepasselijke titel ’Het chemisch huwelijk’. Het idee ontstond toen ik me realiseerde dat er een soort ’Visnetverbondenheid’ tussen onze kunstenaars bestaat.’’

Kracht van ’Die Wahlverwandtschaften’ als tentoonstelling is dat de samenhang verdergaat dan de driepersoonsgroepjes op zichzelf. Enkele kunstenaars, zoals Johan Breuker en Maria Vashnuck participeren in twee kunstenaarsclubjes. Het lijkt of door de Vishal tal van artistieke webdraden gespannen zijn.

Ieder collectief heeft bovendien de opdracht meegekregen bij het werk van de verenigde deelnemers een soort geschreven statement op te hangen. Dat leidt soms tot teksten die haast poëzie op zichzelf zijn.

Bij het blokje ’Maria Vashchuk - Jos de l’Orme - Henze Boekhout’ vormen de beginregels die zij hebben gekozen al bijna een gedicht: ’Rusteloos staat een man voor de geopende koelkast - Huis en haard verlaten. Zoekend naar rust in zichzelf - De reiziger is onderweg, verbonden met de wereld om hem heen. Zijn hand reikt uit en verbindt’...

Of, zoals Erna Anema, Antoon Erftemeijer en Els Moes het als trio samenvatten: ’Al schilderend ontstaan sferische en poëtische beelden, vanuit een zoekend scheppen en liefde voor het ambacht’. Daar kan het publiek zijn individueelste eigen impressie aan toevoegen.

Verbinding met de natuur

Van een blokje met Monique Dukker en Johan Breuker maakt Els Hoekstra uit Aerdenhout deel uit met haar keramisch beeld ’Caves’. Uitgangspunt van hun driemanschap was ’verbinding met de natuur’. In ’Caves’ reageert Hoekstra op de voetballertjes van ’De Wilde Zwijnen’ uit Thailand, die ruim een jaar geleden zeventien dagen in een grot opgesloten zaten. Zelfs voor everzwijnen kan natuur uitermate overweldigend blijken te zijn.

’Die Wahlverwandtschaften’, ledenexpositie van kunstenaarsvereniging De Vishal, Grote Markt 20. Te zien t/m 3 nov. Geopend: di-za 11-17 u., zo 13-17 u.

Meer nieuws uit Haarlem

Meest gelezen