Premium

Hoeveel trekkracht heeft de nieuwe Peugeot van Jos Bruijn?

Hoeveel trekkracht heeft de nieuwe Peugeot van Jos Bruijn?
© illustratie marc de boer

Hoeveel gewicht mag de Peugeot 2008 van Jos Bruijn trekken: 750 kg of 1250 kg?

De Bruijn vertelt dat ze in 2017 een nieuwe Peugeot 2008 hebben gekocht met een 110 pk motor. ,,Nagekeken op gewicht aanhangwagen (1250 kg), een caravan gehuurd en vier weken probleemloos op vakantie geweest. Dit jaar wilden we dat weer doen, maar toen we in juli beladen bij de verhuurder van de caravan aankwamen had iemand van die zaak de kentekenkaart bekeken en daar stond een maximaal gewicht van 750 kg op.’’ Hij kreeg de bestelde caravan niet mee. In allerijl kon de vakantie gered worden door een camper te huren. Extra kosten: 600 euro.

De Bruijn zoekt contact met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) waar ze antwoorden dat alle gegevens van Peugeot komen. Als de fabriek dat wil wijzigen, dan kan dat, maar dan moet de wagen van De Bruijn wel opnieuw gekeurd worden. Kosten, kosten, kosten. Hij vindt dat hij die kosten terug moet krijgen omdat hij niet goed is voorgelicht. ,,Na de vakantie heeft mijn Hilversumse dealer geprobeerd duidelijkheid te krijgen bij Peugeot, maar dit is tot op heden niet gelukt.’’ Misschien hebben wij meer geluk.

Import

Dat hebben we ten dele, al moeten we geduld hebben. Het is blijkbaar een lastige zaak om het uit te zoeken, maar woordvoerster Ellis Blasé komt na enkele weken met een verklaring. De auto van Jos Bruijn is in 2008 geïmporteerd uit Tsjechië. ,,Uit onderzoek blijkt dat het maximale aanhangergewicht 750 kg is.’’ Deze gegevens worden vastgelegd in een zogenaamd Certificaat van Overeenstemming, dat bij im- en export moet worden aangevraagd. ,,Dit gegeven is door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) aangehouden bij de kentekenaanvraag en vermeld op de voertuigdocumentatie van het betreffende voertuig’’, zegt Blasé.

Peugeot Nederland kan hierin geen verandering aanbrengen, zegt de woordvoerster. ,,Ook al is de commerciële benaming van de auto in Tjechië hetzelfde, er kunnen verschillende typegoedkeuringen zijn voor dezelfde auto.’’ Een individuele herkeuring bij de RDW acht ze weinig kansvol. En kost natuurlijk ook weer geld.

Verbaasd

Daar moet Bruijn het mee doen. ,,Een geïmporteerde auto?’’, zegt De Bruijn verbaasd. ,,Ik heb de wagen nieuwe gekocht bij een dealer in Drenthe. Er is niks over importeren gemeld. Maar goed: het verhaal is duidelijk, ik zal het er mee moeten doen.’’

Aan de hand van het kenteken van de Peugeot gaan we de zaken toch even checken via de database van de RDW, te benaderen via de gratis website www.ovi.rdw.nl . Daar zien we dat de datum van eerste toelating identiek is aan de datum eerste toelating Nederland. Als een auto geïmporteerd is uit een ander land, dan zouden die data moeten verschillen.

Via andere, commerciële sites komt het kenteken van de auto van De Bruijn ook niet naar boven als we filteren op ’importauto’s’. Het trekgewicht van 750 kg klopt wel.

Woordvoerster Blasé laat zondagmiddag weten dat aan de hand van het chassisnummer te zien is dat de desbetreffende auto echt geïmporteerd is uit Tsjechië. De datum van eerste toelating is gelijk aan die van eerste toelating in Nederland, omdat de auto zonder kenteken naar Nederland is gekomen via de zogenaamde parallelimport. Vandaar.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.