Premium

Nederlander heeft geen last van bezorgschaamte

Nederlander heeft geen last van bezorgschaamte
De pakkettenmarkt groeit elk jaar met dubbele cijfers, maar de omzet veel minder.
© Foto Dijkstra

De Nederlander heeft geen last van bezorgschaamte. Dat blijkt uit een Europees onderzoek van pakketbezorger DPD naar bezorgtrends in 2018. Ruim 86 procent van de consumenten laat het pakketje het liefst thuis komen.

Bezorging bij een afhaallocatie en pakketkluis staat op de tweede en derde plaats. „Je hoort wel eens over bezorgschaamte, maar in de praktijk wil de consument het liefst het pakketje thuis krijgen. De afhaalpunten winnen maar mondjesmaat aan populariteit”, zegt commercieel directeur Thiemo van Spellen van DPD Nederland.

Nederlanders winkelen steeds meer online, iets dat leidt tot meer vervoersbewegingen in de wijk, met bijbehorende CO2-uitstoot. Om de milieuschade te beperken proberen vrijwel alle pakketbezorgers de klanten richting afhaalpunten te krijgen, bijvoorbeeld bij bouwmarkt of supermarkt.

Afhaalpunten

Pakketbezorging aan huis is slechts met een procent afgenomen ten opzichte van 2017. „Ondanks alle inspanningen zien we maar een beperkte verschuiving. Afhaalpunten zijn wel het populairste alternatief, mocht er toch niemand thuis zijn”, zegt Van Spellen.

Het aantal afhaalpunten voor pakjes groeit wel in Nederland. Zo heeft DPD nu duizend locaties, een groei van 20 procent ten opzichte van voorgaand jaar. Ook bij PostNL zijn soortgelijke groeicijfers te zien. Dit is het gevolg van de groei van het webwinkelen.

„Bezorgschaamte is net zoiets als vliegschaamte. We lezen erover, maar de consument bestelt steeds meer. Het gemak dient de mens”, zegt transporteconoom Albert Jan Swart van ABN Amro. De pakkettenmarkt groeit elk jaar met dubbele cijfers, maar de omzet veel minder.

Vechtmarkt

Bovendien wil de consument de spullen zo snel mogelijk in huis hebben. Daardoor dreigt het transport minder efficiënt te worden. „Het is een echte vechtmarkt, waar tarieven onder druk staan. Voor pakketbezorgers gaan duurzaamheid en lage kosten hand in hand, want minder onnodige kilometers betekent lagere kosten en minder luchtvervuiling. No-shows zijn een groot probleem”, zegt Swart.

De meeste pakketbezorgers investeren daarom fors in digitalisering, zodat de bezorger en de klant elkaar niet missen. In Utrecht komt een proef met een wijk waar de bezorgbus niet langer welkom is aan de deur. Bewoners moeten de dozen straks ophalen bij een centraal punt. „Ik denk dat de oplossing toch zit in schoner vervoer. De Nederlandse consument heeft de e-commerce omarmd”, zegt Van Spellen.

Bestelgraag

Ook DHL ziet in schoner vervoer de oplossing voor de bestelgrage Nederlanders. „Wij hebben inmiddels 300 elektrische bestelwagens en investeren in digitalisering, waardoor processen efficiënter verlopen”, zegt Wouter van Benthen van DHL Nederland.

Alle pakketbezorgers experimenteren met afhaalkluizen, maar dat is relatief een dure infrastructuur. De kluisjes moeten door de bezorger stuk voor stuk geopend worden, dat kost meer tijd dan een pallet met pakketjes bij de sigarenboer afgeven.

De afhaalkluis is in Nederland nog niet populair. „Wij willen deze ook gaan openen, we gaan er vanuit dat hier ook een markt voor is. Elk aanbod van alternatieven beperkt de vervoersbewegingen in de wijk”, zegt de DPD-directeur.

Veel grote webwinkels zoals H&M, Wehkamp of Bol.com bieden ook ’gratis bezorging’ boven een bepaald bestelbedrag, waarbij er niet apart door de klant betaald hoeft te worden voor de bezorgkosten. Daarnaast is er een andere trend, waarbij veelkopers het bezorgen afkopen middels een vast bedrag.

Moet daar niet iets aan gedaan worden, om tot meer bewustwording en efficiënter bestellen te komen? „Dat ligt natuurlijk bij de webwinkels, daarin zijn wij geen partij”, zegt Van Spellen.

Veel webwinkels proberen ook iets aan de retouren te doen. Bij kleding komt de helft terug. Bij Wehkamp moet de klant voortaan 2,95 betalen als de kleding die niet past of bevalt thuis opgehaald moet worden. „Dit is geen bedreiging voor ons verdienmodel. De pakkethausse houdt aan.”

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.