Premium

Feestelijke dag is ook een moeilijke dag voor de leerlingen van de - met drie lokalen - uitgebreide J.H. Donnerschool in Hilversum

Feestelijke dag is ook een moeilijke dag voor de leerlingen van de - met drie lokalen - uitgebreide J.H. Donnerschool in Hilversum
’Alles wat aandacht krijgt groeit’ is het motto van de J.H. Donnerschool, vandaar deze symbolische handeling bij de opening. Op de foto locatiedirecteur Suzanne Dukel met een leerling.
© Foto: Studio Kastermans/Ben den Ouden
Hilversum

„Een feestelijke dag op deze school is ook een moeilijke dag”, valt locatiedirecteur Suzanne Dukel van de J.H. Donnerschool meteen maar met de deur in huis. „We zijn de kinderen hier al de hele week op aan het voorbereiden. Zodat ze precies weten hoe de dag eruitziet, wie er zijn en bij wie ze terechtkunnen. Dat helpt hen om overzicht te houden. Want ze begrijpen het wel, maar kunnen het niet plaatsen.”

Dukel doelt met dat ’hier’ op de feestelijke opening van de extra ruimtes die de school deze zomer heeft gekregen en die gistermiddag officieel zijn geopend door de Hilversumse wethouder Annette Wolthers. De school voor speciaal onderwijs aan de Lopes Diaslaan 2 heeft flink wat vierkante meters erbij gekregen, doordat de gevel een stuk is opgeschoven. Daardoor zijn er drie extra (verdiepte) ruimtes gecreëerd: een kunst- en cultuurlokaal (’Het atelier’), een therapieruimte en een klaslokaal voor de kleuters.

Directeur-bestuurder Jan Hofman is uiteraard blij met de uitbreiding. „We hadden daar in 2017 al behoefte aan, maar door de bouwcrisis kon het pas dit jaar worden gerealiseerd. De wethouder heeft zich hier trouwens echt sterk voor gemaakt.”

De uitbreiding van de school kostte 430.000 euro. Geld voor de inrichting krijgt een school voor speciaal onderwijs echter niet. Hofman: „Dankzij giften van het Prins Bernhard Cultuurfonds en van de Stichting Bijzondere Doeleinden in Utrecht hebben we daar spullen voor kunnen kopen.”

Zowel Hofman als Dukel noemen de enorme passie en bezieling waarmee het team leerkrachten op de Donnerschool - waar tachtig kinderen op zitten - werkt. „Veel kinderen die hier op school zitten zijn heel erg beschadigd, hebben al op vier of vijf scholen gezeten waar het niet goed ging. Door de aanpak van ons team - een aanpak die ook met elkaar wordt doordacht - krijgen ze structuur. We zullen ook nooit zeggen ’Je mag niet rennen door de gang’, maar: ’We lopen rustig door de gang’. Dat klinkt veel vriendelijker. Ze hebben al zo vaak te horen gekregen dat ze iets niet mogen. Het is hier ook geen gevangenis, maar een gezellige, mooie school waar we ook lachen en plezier hebben.”

Hofman vult aan: „Gedrag is communicatie. Als een kind zich raar gedraagt dan zit daar iets achter. Een kind wil zich niet zo gedragen natuurlijk.”

Meer nieuws uit Gooi

Meest gelezen