Premium

Tal van ingrepen in de haven van Den Oever met daarbij een verhuizing van de KNRM naar de Noorderhaven

Tal van ingrepen in de haven van Den Oever met daarbij een verhuizing van de KNRM naar de Noorderhaven
De haven van Den Oever in 2017 met toen nog de oorspronkelijke Havendijk.
© Luchtfoto Hans van Weel
Den Oever

Met onder meer een verlenging van de Oostkade en de verplaatsing van de KNRM staat de haven van Den Oever in 2020/2021 een flinke ingreep te wachten.

De werkzaamheden volgen op het versterken van de Havendijk, een operatie die Den Oever zo’n twee jaar in de greep heeft gehouden en in september is afgerond. Er is kortom ruimte ontstaan voor een volgend karwei: het verrichten van onderhoud als ook het doen van aanpassingen waarmee de haven volgens de gemeente weer decennia vooruit kan. Zoals het vernieuwen van de golfbrekers als ook de kadewand tussen Sandfirden en de Oostkade.

Laatstgenoemde kade is de plek waar schepen liggen afgemeerd die toeristen over het wad varen. Die kade wordt in zuidwaartse richting verlengd zodat er extra ruimte ontstaat voor toeristische ontwikkelingen. Een andere ingreep is de verplaatsing van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij van de Zuiderhaven van Den Oever naar de Noorderhaven: de kant van de Waddenzee. Het verzoek is door de KNRM gedaan.

De wens voor een locatie in de Noorderhaven heeft meerdere redenen. Met een reddingstation in Andijk en Medemblik is de dekking op het IJsselmeer de laatste jaren aanmerkelijk verbeterd, aldus John Geel van het reddingstation in Den Oever. Tevens speelt mee dat de bediening van de sluis in de Afsluitdijk sinds een aantal jaren niet meer 24 uur is gegarandeerd. De sluiswachters pendelen op afroep van schippers tussen de sluis in Den Oever en de Krabbersgatsluis in Enkhuizen.

Deze situatie gaf bij de KNRM de doorslag de gemeente te vragen of een verhuizing mogelijk is, legt Geel uit. Een ander ’bijkomstig’ punt is de bereikbaarheid van het uit 2001 daterende station in de Zuiderhaven. De vrijwilligers van de KNRM hebben relatief lang nodig om er te komen: eerst met de fiets door het tunneltje onder de A7, dan honderd meter over een smalle dijk en daarna nog een stukje over een voetpad van een halve meter.

Waddenzee

Geel: ,,En dat in weer en wind, het is allemaal niet bevorderlijk. De Noorderhaven is beter te bereiken.’’ Niet onbelangrijk: op die nieuwe plek ligt de KNRM in het zicht en ’dat is bevorderlijk voor de naamsbekendheid en daarmee de fondsenwerving’. Vanaf de nieuwe locatie zal er in de KNRM-driehoek Texel, Vlieland en Den Oever al met al een betere dekking voor de Waddenzee ontstaan, aldus Geel.

Meer nieuws uit Schagen e.o.

Meest gelezen