’KLM en TUI concurreren SLM weg’ Tegenstanders blij met goedkopere tickets

’KLM en TUI concurreren SLM weg’ Tegenstanders blij met goedkopere tickets
Schiphol

In Suriname bestaat de vrees dat KLM en TUI samen de nationale maatschappij SLM kapot zullen concurreren. Als dat eenmaal is gelukt, zullen de prijzen weer stijgen.

Om voor dat doemscenario te waarschuwen houdt het Actiecomité Bezorgde SLM-burgers op 2 november een demonstratie bij het KLM-kantoor in Paramaribo. Zorgen zijn er al jaren, zowel in Suriname als in Nederland. Veel Nederlandse Surinamers gaan immers op familiebezoek in Suriname. De Vereniging van Reizigers streed lange tijd voor goedkopere tickets, maar verloor bij de Autoriteit Consument en Markt.

De Surinaamse overheid voert ook al lange tijd een lobby voor goedkopere tickets om daarmee het toerisme naar Suriname aan te wakkeren. Dat is nu eindelijk gelukt. Twee jaar geleden besloot TUI ook op Suriname te vliegen, in een samenwerking met SLM, de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij. Die samenwerking stopt nu, zodat TUI vanaf 2 november zelf twee keer per week op Suriname vliegt.

Oneerlijk

„KLM zag dat al aankomen en voerde het aantal vluchten al op van vier naar vijf per week. Daarmee wordt de SLM op achterstand gezet”, vreest het comité. KLM en TUI bieden samen 2600 stoelen per week aan. SLM vliegt in de winter vijf keer per week en in de zomer zes keer en biedt dan 1890 stoelen aan. „Deze strijd is geen eerlijke strijd en een ieder kan zien dat de vooruitzichten van de SLM op deze manier weinig rooskleurig zijn. TUI fly en KLM zullen de komende tijd met lage tarieven komen, want zij hebben een oorlogskas om u tegen te zeggen. En als de concurrentie eenmaal is uitgeschakeld, zullen zij bepalen wat er gebeurt. En dan zullen Surinamers het gelag betalen, want veruit het grootste deel van de vliegmarkt voor ons land bestaat uit Surinamers. KLM en TUI fly zullen de prijs en voorwaarden bepalen en dan is het slikken of stikken.”

SLM is een kleine maatschappij met drie toestellen. Twee Boeings 737 worden gebruikt voor vluchten naar Florida, Brazilië en het Caribisch gebied. Het enige lange afstandsvliegtuig is een ruim twintig jaar ouder Airbus 340 die in 2015 was overgenomen van Air China. Het vorige toestel kampte vaak met pech.

Kansen

Dat TUI en KLM samenspannen tegen SLM, zoals het comité stelt, is volgens TUI onzin. „Wij geloven in de mogelijkheden die Suriname biedt, niet alleen voor de verkoop van losse tickets, maar ook als vakantiebestemming. We zouden niet aan twee vluchten per week beginnen als we daar niet van overtuigd waren. We verkopen sinds 2017 al meer reizen naar Suriname. Het is de vraag van de consument die bepaalt of ergens (on)voldoende capaciteit is”, stelt woordvoerster Petra Kok.

,,KLM herkent zich niet in deze signalen van overcapaciteit’’, zo laat het bedrijf weten. ,,Daarnaast nemen we als KLM volledig afstand van de suggestie dat er partijen ’uit de markt worden gedrukt’.’’

Op de website Waterkant.net zijn na de oproep tot demonstratie heel veel reacties gekomen. Die zijn vrijwel allemaal negatief over de SLM. Die maatschappij is te duur, de service is slecht, ze hebben met dat ene toestel toch al geen overlevingskans en de directieleden zijn een stel zakkenvullers. De meeste reageerders zijn juist blij dat nu eindelijk de ticketprijzen zijn gedaald.

Meer nieuws uit Amsterdam

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons