Premium

Niet meer stuiterend door de bus nu die paaltjes aan de Van Foreestweg zijn verwijderd

Niet meer stuiterend door de bus nu die paaltjes aan de Van Foreestweg zijn verwijderd
Auto’s hebben weer vrij baan op de Van Foreestweg.
© Foto Peter van Aalst
Julianadorp

Zo’n zes keer per dag rijdt buschauffeuse Anneke Mooij uit Callantsoog over de Van Foreestweg in Julianadorp. Tot haar grote blijdschap is het voorbij met de door de bus stuiterende passagiers.

Met het verwijderen van de sluis - paaltjes op het wegdek waar per keer één voertuig door kan - op de Van Foreestweg geeft de gemeente Den Helder gehoor aan de vele klachten over de ’chicanes’. Klachten van omwonenden, weggebruikers en ook van buschauffeurs zoals Mooij. Niet voor niks drong haar werkgever Connexxion sterk aan op een snelle oplossing voor de verkeersremmers, die in de ogen van de vervoersmaatschappij niet voldoen. ,,Connexxion dreigde zelfs niet meer over de Van Foreestweg te gaan rijden’’, stelt Kees Bazen, voorzitter van Veilig Verkeer Nederland (VVN) afdeling Den Helder.

Vertraging

Mooij weet uit eigen ervaring dat rijden over de Van Foreestweg geen pretje was de voorbije periode. ,,Die bochten zijn vreselijk. Het leidt tot vertraging in de dienstregeling, want je moet bijna stil staan bij de chicanes. Het is geen pretje voor een buschauffeur, maar vooral niet voor de passagiers. Die stuiteren door de bus bij het in- en uitsturen. Dat is nu gelukkig verleden tijd.’’

Al houdt gemeentewoordvoerster Joyce in ’t Veld een kleine slag om de arm. ,,Of ze permanent worden verwijderd? Voorlopig wel.’’

De VVN toont zich bij monde van Bazen eveneens tevreden over de verdwenen wegversmallingen. ,,Verkeersremmers prima, maar niet op deze manier. Dit was gevaarlijk. Ook voor de fietssuggestiestrook die er liep. Geen fietspad dus. Fietsers schrokken zich rot als er ineens een voertuig recht op hun af kwam. En nu? Kijken we met alle partijen naar een andere vorm van een verkeersremmende maatregel. De ’chicanes’ zijn er gekomen om het hard rijdende verkeer in te dammen.’’

Mooij oppert om busvriendelijke drempels neer te leggen. ,,Lijkt mij prima. Hardrijders heb je overal, maar dat zijn geen bussen. Uit mijn ervaring altijd luxe auto’s.’’

Waar snel ingrijpen vereist was op de Van Foreestweg, daar wordt door alle betrokken partijen nog steeds gesproken over de versmallingen aan de Langevliet. Bazen: ,,Die voldoen ook niet. Vooral agrariërs klagen hierover.’’

,,De Langevliet is geen busroute, maar we reden er voorheen wel met lege bussen op weg naar de garage’’, vult Mooij aan. ,,Nu niet meer na klachten van omwonenden. En zelf rijden we liever ook via de andere kant, via de Breewijd.’’

Door het verdwijnen van de sluis zitten omwonenden er wat rustiger bij. ,,Vooral wanneer er vrachtwagens of auto’s met aanhangwagens langsreden, was het een hels kabaal’’, zegt bewoner Anton Havermans, die vanuit zijn woonkamer uitkijkt op de weg. ,,Het is dan non-stop afremmen en optrekken. Dan kun je beter hard rijdende auto’s voor je deur hebben.’’

Havermans is één van de omwonenden die bezwaar aantekende bij de gemeente toen de paaltjes werden geplaatst. ,,Het probleem is er uiteindelijk niet mee opgelost en het heeft onnodig geld gekost. Als ze gewoon meteen een zebrapad hadden aangelegd, was het een stuk veiliger geweest. Vooral voor de mensen die oversteken vanaf het bruggetje dat naar een school en cultuurcentrum leidt. Dat hebben we met een buurtcommissie destijds bij de gemeente geopperd, maar die vonden dat blijkbaar niet volstaan.’’

Meer nieuws uit Den Helder e.o.

Meest gelezen