Premium

Hoog uitvalspercentage op traject Amsterdam-Hoorn-Enkhuizen, defecte treinen lijken boosdoeners

Hoog uitvalspercentage op traject Amsterdam-Hoorn-Enkhuizen, defecte treinen lijken boosdoeners
Reizigers op het perron van station Hoorn.
© Foto HMC/Martin Menger
Enkhuizen

Reizigers op het treintraject tussen Enkhuizen, Hoorn en Amsterdam zijn in de spits vaak de dupe van storingen. Defecte treinen lijken de belangrijkste boosdoeners.

Reiziger Sylvia Driessen uit Bovenkarspel heeft het gevoel dat er meer treinen uitvallen dan voorheen. „En dat heb ik al langer dan een half jaar. Treinen vallen uit, vertrekken te laat of een machinist komt niet opdagen.”

Volgens reizersvereniging Rover lijkt de signalering van reizigers te kloppen, alleen kan woordvoerder Sanne van Galen moeilijk zeggen of deze stijging opvallend is. Zij zegt dat het vaak uitvallen van treinen op het traject tussen Enkhuizen en Amsterdam vooral te wijten is aan spitstrein 4500, een oud type dubbeldekker. ,,Van Enkhuizen naar Amsterdam is het uitvalspercentage 7,6%. Op de terugweg loopt dit op tot 8,9%. Dat is ongeveer één op de elf treinen. Als je kijkt naar uitvalspercentages van andere spitstreinen, valt het percentage op dit traject hoog uit.” Mogelijk komt dit doordat stations Hoorn en Enkhuizen aan het einde van een lange lijn liggen. „Om de dienstregeling sneller op orde te krijgen zal de NS soms sneller voor uitval kiezen.”

In de periode van 17 oktober 2018 tot en met 16 oktober 2019 is het treinverkeer 157 keer verstoord geweest. Dat blijkt uit cijfers van Rijdendetreinen.nl, gebaseerd op de storingspagina van de NS. In 106 van de gevallen was een defecte trein de oorzaak van de storing. In vergelijking met diezelfde periode een jaar eerder, waarin 98 storingen door de NS werden gemeld (34 keer een defecte trein), blijkt dat het aantal storingen door defecte treinen sterk is gestegen. Volgens de NS kloppen deze cijfers niet, omdat de site geen onderscheid maakt in de omvang van storingen.

Prorail erkent dat de uitvalscijfers hoger liggen dan het landelijke gemiddelde, maar ze nemen volgens een woordvoerder niet toe. Hij voegt toe dat de punctualiteit op de betreffende stations niet is afgenomen. Uitgevallen treinen en aankomsten van vervangende treinen worden echter niet meegenomen in dit percentage.

De NS geeft te kennen dat sprinters op het traject iets vaker uitvallen dan in 2018. „Een nieuwe generatie treinen kent wat opstartproblemen. Ook is het traject van deze trein verlengd.” Een woordvoerder legt ook uit dat september en oktober qua treinverkeer de drukste tijden in het jaar zijn. ,,Dit kan ook het gevoel veroorzaken dat er meer treinstoringen zijn.’’

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen