Premium

Replica van West-Fries personenrijtuig maakt eerste meters op het spoor

Replica van West-Fries personenrijtuig maakt eerste meters op het spoor
Hoorn

In het jaar van de Gouden Eeuw haakt de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik aan bij de IJzeren Eeuw. ,,Daarvoor hebben we replica gemaakt van een West-Fries personenrijtuig dat toen werd ingezet’’, weet directeur René van den Broeke. ,,We hebben met de Halve Maen een dubbelganger op het water en met ons Rijtuig 501 ook een replica op het spoor.’’

In de negentiende eeuw maakte de spoorwegen en ander alternatief vervoer een stormachtige ontwikkeling door en West-Friesland profiteerde hiervan. ,,In 1879 reden in Nederland de eerste stoomtrams en vanaf 1882 werden Hoorn, Medemblik en Enkhuizen aangesloten op het spoor’’, aldus Van den Broeke. ,,Dat had de nodige gevolgen voor het vervoer dat onder meer zes keer zo snel ging. Vanaf de zeventiende eeuw was Hoorn met het gezicht naar het water gericht en in de negentiende eeuw richtte de stad zich meer op het land. Het leven in Hoorn speelde zich niet langer rondom de Hoofdtoren af, maar vanaf toen ook in de omgeving van het station.’’

Rails

Aan de replica van het zogeheten ’Rijtuig 501’ werd in de Hoornse werkplaats vijf jaar gewerkt. Van den Broeke: ,,Deze week hebben we hem op de rails gezet en het is een reconstructie van een van de eerste rijtuigen waarin de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij de reizigers vervoerde van Medemblik naar Hoorn. Dat is voor ons een intensieve klus geweest, omdat het ook een model moest zijn dat zo goed voldeed dat we er meer van kunnen bouwen. Vijf jaar geleden zijn we begonnen met het doorrekenen van het rijtuig aan de hand van een computersimulatie en de veiligheidseisen gebaseerd op het onderstel van een goederentrein dat we tot onze beschikking hadden.’’

Replica van West-Fries personenrijtuig maakt eerste meters op het spoor
De replica van buffetrijtuig 501 is na vijf jaar klaar voor gebruik.
© Foto’s aangeleverd

Het bijzondere van de uitvoering is volgens Van den Broeke ook dat het rijtuig is uitgevoerd in de toenmalige kleur van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij. ,,Donkergroen, bijna tegen zwart aan. Het is een kleur die door schilders niet meer wordt gebruikt en daardoor moeilijk te verkrijgen was. Uiteindelijk is het gelukt en we hebben ook gekozen voor belettering met goudkleurige letters. In de negentiende eeuw was er veel oog voor industriële vormgeving. Het personeel verdiende niet veel, dus er was genoeg geld voor mooie details.’’

De afgelopen week is het interieur van het rijtuig vervolmaakt. ,,Het is van binnen ingericht als een buffetrijtuig, inclusief een inductiekookplaat en een keukentje. Het mooiste was als we ook echte gasverlichting aan hadden kunnen brengen, maar dat was te gevaarlijk. Daarom hebben we voor dummy’s van gasverlichting gekozen.’’

Van den Broeke raamt de totale kosten voor de bouw van de replica op 250.000 euro. ,,Precies de bijdrage de Museumstoomtram heeft gekregen van de BankGiroLoterij. Daarmee zijn de kosten gedekt.’’

Replica van West-Fries personenrijtuig maakt eerste meters op het spoor

De nagebouwde versie zal de eerste meters afleggen tijdens het IJzeren Eeuw Weekend dat de Museumstoomtram op 25, 26 en 27 oktober houdt. ,,Vanaf de komende winter kunnen de reizigers er ook daadwerkelijk mee naar Medemblik reizen’’, verduidelijkt Van den Broeke, die aanstipt dat het IJzeren Eeuw Weekend veel meer behelst. ,,Onder het motto ’zo ging je hier vroeger op reis’ keren vanuit het hele land historische treinen voor een keer terug naar West-Friesland. Met het elektrisch treinstel kan tijdens het weekend vier keer per dag worden gereisd over de hoofdspoorbaan tussen Hoorn en Enkhuizen, ook in aansluiting op de stoomtram of boot. Tevens rijdt er een historische diesellocomotief uit Amersfoort met een speciale goederentrein tussen Hoorn en Medemblik. Die trein is tevens voorzien van een accommodatie voor reizigers.’’

Meer info: www.stoomtram.nl/herfst

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen