Premium

Naar het zuiden is de trein pas echt snel en een concurrent voor het vliegtuig

Naar het zuiden is de trein pas echt snel en een concurrent voor het vliegtuig
De Thalys op Rotterdam Centraal richting Brussel en Parijs.
© foto anp
Schiphol

Wie naar het zuiden reist, merkt dat de trein opeens wel een serieuze optie is. Met dank aan de aansluiting op het hsl-netwerk. Maar ook daar valt nog wat verbeteren, zo blijkt uit deel drie van onze serie over de Luchtvaart op de rails.

Parijs, Brussel en Antwerpen zijn prima met de Thalys te doen en dat blijkt ook wel uit het stijgende gebruik van deze lijn. In een paar uur ben je in het hartje van de stad waar je moet zijn. Niet eerst door veiligheidscontroles op de luchthaven, wachten bij de gate en na aankomst nog eens naar het stadscentrum.

Logisch ook dat er geen vluchten zijn van Schiphol naar Antwerpen. KLM biedt hier combinatietickets aan. Dat is op de route naar Brussel pas sinds kort mogelijk. Mede onder druk van de Tweede Kamer en het feit dat Schiphol vol zit, gaat KLM gefaseerd de vijf dagelijkse vluchten afschaffen. Passagiers worden dan op de Thalys gezet.

Overstappers

Overigens zitten er vrijwel geen Nederlanders in die vluchten naar Brussel, of Belgen die naar Amsterdam willen. „Dat zijn allemaal overstappers. Mensen die vanaf Schiphol doorvliegen naar een andere bestemming. En andersom, mensen die via Schiphol naar Brussel reizen”, legt Pieter Cornelisse van KLM uit.

Moederbedrijf Air France vliegt al jaren niet meer tussen Parijs en Brussel. Passagiers van en naar Brussel kopen dan zo’n air-rail-ticket. „Die hebben daar al veel ervaring mee en goede afspraken gemaakt met de spoorwegen. Hun passagiers checken al op het treinstation van Brussel hun koffer in. Die koffers gaan in een bagagekar, die is geseald. In de TGV is een plek waar die bagagekar kan staan. Op Parijs gaat die bagage zo het bagagesysteem in en de reiziger ziet de koffer pas weer bij aankomst op de eindbestemming. Dat is ideaal en dat willen wij op termijn ook.”

KLM voert daarover gesprekken met Thalys. „Voor een bagagewagen is in de Thalys nog geen plek. Maar dat is van essentieel belang om de reistijd verkort te krijgen. Nu houden we nog een overstaptijd van anderhalf uur aan, maar we willen naar zeventig minuten. Anders krijg je passagiers niet in de trein. Het moet wel snel en soepel verlopen. Het gevaar is anders dat reizigers voor een andere overstapluchthaven als Frankfurt kiezen en van daar naar Brussel vliegen.”

Sneller

Overigens is voor KLM de treindienst van Thalys het enige alternatief naar Brussel. „De NS rijdt daar ook en neemt in de toekomst snellere treinen in gebruik, maar dan nog is die reistijd veel te lang. Die treinen rijden helemaal om via Breda”, klaagt Cornelisse. Overigens zal het wel iets sneller gaan wanneer de NS de komende jaren nieuwe treinen gaat inzetten op de route naar Brussel. Aan een ander probleem wordt nog gewerkt: het geboemel tussen Antwerpen en Brussel. Bij Mechelen wordt gewerkt aan extra sporen, zodat vanaf eind 2020 de treinen (ook de Thalys) daar met 160 in plaats van 100 kilometer per uur kunnen doorrijden.

Verder naar het zuiden is Parijs al een aantrekkelijke bestemming per trein. Thalys rijdt al veertien keer per dag en steeds vaker zelfs met twee gekoppelde treinstellen. In drie uur en 18 minuten sta je in Parijs. Dat toch nog veertien keer per dag wordt gevlogen, is vooral het gevolg van de twee hubs van Air France-KLM: Schiphol en Parijs. Veel passagiers gaan vanuit Parijs naar Schiphol voor een specifieke KLM-vlucht en andersom. Dat zal niet veel minder worden. Alleen de twee Transavia-vluchten kunnen overbodig worden wanneer die toeristen de trein kiezen.

Luxemburg

Binnen de 750 kilometer cirkel liggen verder nog Luxemburg en vijf Franse steden. Luxemburg per trein kost minimaal 5,5 uur met twee keer overstappen. Clermont-Ferrand vergt bijna 8,5 uur, Nantes en Rennes minimaal zes uur, Lyon blijft onder die zes uur. Lyon heeft als voordeel dat je in Brussel de TGV naar Lyon kan nemen. Bij de andere bestemmingen moet je binnen Parijs eerst met de metro naar een ander treinstation.

Treinen naar Duitsland en Scandinavië zijn te lang onderweg

Veertig procent van de vluchten vanaf Schiphol binnen 750 kilometer

Meer nieuws uit Amsterdam

Meest gelezen