Premium

Hinderbeperking weegt mee bij aanbesteding spoorwerk

Hinderbeperking weegt mee bij aanbesteding spoorwerk
Werknemers werken aan het spoor bij Hoofddorp.
© Foto ANP/ Lex van Lieshout
Amsterdam

Beperking van de overlast voor reizigers bij werkzaamheden aan het spoor. Dat wordt een nieuw criterium bij de aanbesteding van dergelijke klussen door Prorail.

Daarnaast wordt de informatievoorziening aan reizigers sterk verbeterd, kondigt Prorail aan in een brief aan reizigersorganisatie Rover. Die belangenbehartiger kwam met een uitvoerig rapport na de chaos rond de werkzaamheden bij station Leiden dit voorjaar. Daar werd drie weken gewerkt aan perrons, sporen en wissels. Vooral in het weekend, zo dachten reizigers.

Maar de praktijk was anders. Er vielen veel treinen uit, perrons stonden propvol en lang niet iedereen kon mee. Dat was niet alleen in Leiden het geval, maar langs alle stations die de treinen aandeden. Zodoende was de chaos op een station als Haarlem ook groot.

Waarom geen langere treinen? Waarom werd reizigers niet geadviseerd naar alternatief vervoer te zoeken? Waarom geen treinen tussen bepaalde stations laten pendelen in plaats van een hele lijn eruit te halen? Op deze en andere vragen geven NS en Prorail nu toe dat de communicatie niet goed was. „Er werd vooral gecommuniceerd dat in de late avond en het weekend niet werd gereden. De hinder voor de reiziger werd onderschat.”

Voorlichting

NS en Prorail zeggen hiervan te hebben geleerd en dat werd onlangs bij de werkzaamheden rond Naarden-Bussum al toegepast met betere voorlichting. De spoorwegen gaan beter uitleggen waarom bepaalde werkzaamheden toch doordeweeks worden uitgevoerd, zeker nu in de toekomst vaker spoor doordeweeks buiten gebruik wordt gesteld.

Er loopt momenteel een proef om via nieuwe digitale middelen reizigers nog persoonlijker van relevante informatie te voorzien. In de toekomst wil NS ook alternatief vervoer in de actuele reisinformatie opnemen.

Meer nieuws uit Amsterdam

Meest gelezen